Coraz więcej Polaków robi przedświąteczne zakupy w internecie zamiast w tradycyjnych sklepach. Jakich podstawowych zasad powinni trzymać się internauci?

Takich żelaznych zasad jest kilka. Przede wszystkim zacznijmy kupować wcześniej. To da nam spokój i czas na wymianę towaru. Wybierzmy zaufanego, solidnego sprzedawcę bądź e-sklep, sprawdźmy historię sprzedaży i opinie internautów. Spróbujmy skontaktować się ze sprzedawcą przed zakupem. Dokładnie przeczytajmy opis przedmiotu, który chcemy kupić. Uważajmy na specjalne okazje. Zbyt niska cena powinna wzbudzić naszą czujność. W trosce o bezpieczeństwo internautów w tym roku została zorganizowana kampania „Bądź grzeczny przed świętami. Kupuj bezpiecznie”. W jej ramach Allegro wspólnie z policją, Pocztą Polską, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, UPS, DHL Express, Pekao SA i serwisem Platnosci.pl doradzają, jak bezpiecznie zrobić zakupy świąteczne w internecie.

Jaką wybrać formę płatności i przesyłki zakupionego towaru?

Płacąc w sieci, najbezpieczniej jest skorzystać z platformy płatniczej, która pośredniczy w takiej transakcji, dzięki czemu informacja o wpłacie dociera do sprzedawcy szybciej. Jeśli dokonujemy zwykłego przelewu, upewnijmy się, że połączenie ze stroną rejestracji lub logowania w banku jest szyfrowane. Rozpoznamy to po początkowych znakach adresu strony https i po symbolu kłódki, pojawiającym się w oknie przeglądarki. Możemy również wybrać opcję zapłaty przy odbiorze przesyłki. Podając adres dostawy, zastanówmy się, gdzie najwygodniej będzie nam paczkę odebrać. Firmy kurierskie czy Poczta dostarczają paczki zazwyczaj w godzinach 9 – 22, więc często dobrym rozwiązaniem będzie odbiór przesyłki w pracy. Od niedawna mamy także możliwość odbioru paczki w wybranym przez siebie punkcie, czyli tam, gdzie jest nam najwygodniej.

Problemem w ostatnich latach były opóźnienia w dostawie zakupionych prezentów. Co zrobić, aby uniknąć tego problemu?

Bezpieczeństwo przesyłek rejestrowanych w każdej firmie jest monitorowane przez specjalne systemy pozwalające klientom na śledzenie losów paczki. Numer listu przewozowego lub numer identyfikacyjny paczki pozwala nam w każdej chwili sprawdzić, gdzie znajduje się nasza przesyłka. Możemy to zrobić również telefonicznie, kontaktując się z obsługą klienta lub bezpośrednio na stronach internetowych firm. Jeśli przesyłka się opóźnia, warto skontaktować się ze sprzedawcą i upewnić, czy w ogóle została wysłana.

Co zrobić, kiedy przesyłka do nas w ogóle nie dotarła?

Przedłużający się czas oczekiwania na przedmiot, brak kontaktu ze sprzedającym czy pojawiające się negatywne opinie na jego temat powinny być dla nas alarmujące. Jeśli podejrzewamy, że padliśmy ofiarą oszustwa, poinformujmy o tym jak najszybciej administratorów i zachowajmy wszystkie dokumenty związane z transakcją. Następnie zgłośmy to do najbliższej jednostki policji. Dobrze jest, gdy pokrzywdzony potrafi podać: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną cenę, nazwę konta (nick) sprawcy oraz jego adres e-mailowy. Ważny jest również sposób kontaktu ze sprzedającym: jego e-mail, nr telefonu, adres oraz sposób dokonania zapłaty – przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem. Jeśli rzecz została kupiona na Allegro, skontaktujmy się również z pracownikami serwisu.