Autem złożonym poza fabryką także można jeździć. Jednak aby je zarejestrować, trzeba przedstawić dokumentację, która potwierdzi, że pojazd jest bezpieczny i spełnia wymagania prawne oraz techniczne.
Pasjonaci motoryzacji budują samochody własnej konstrukcji. Wykorzystują do tego celu dostępne na rynku części. Niektóre elementy pojazdu przerabiają i w ten sposób nawet w garażach powstają wehikuły, które z zewnątrz przypominają np. popularnego volkswagena garbusa przerobionego na kabriolet. Auto jednak znacznie się różni konstrukcyjnie od seryjnie wyprodukowanego. W dodatku pod maską ma np. 300-konny silnik z porsche. Niekiedy do budowy takich nietypowych pojazdów wykorzystywane są podwozia i nadwozia jeżdżących po drogach aut, ale są i takie, których rama jest konstrukcją własną mechanika amatora. Co prawda przepisy zabraniają rejestracji samochodów złożonych poza fabryką, ale wyjątkiem są właśnie auta konstrukcji własnej, określane jako pojazdy marki „SAM”. Przepisy ustawy – Prawo o ruchu drogowym pozwalają zarejestrować takie auta, o ile spełniają kilka wymagań.

Dopuszczenie do jazdy po ulicach

Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu samochodu jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Samochód jest dopuszczony do ruchu, jeżeli spełnia warunki techniczne oraz jest zarejestrowany i zaopatrzony w tablice rejestracyjne i w nalepki kontrolne. Co do zasady auto musi posiadać nadane przez producenta cechy identyfikacyjne pojazdu, czyli numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy. Nadaje je i umieszcza producent auta. Jednak w przypadku samochodów „SAM” takie cechy identyfikacyjne nadaje właściwy ze względu na późniejszą rejestrację samochodu starosta. Nadaje on cechy identyfikacyjne także innym pojazdom, które miały numer VIN w przeszłości, ale z różnych powodów go utraciły. Tak jest w przypadku auta, w którym dokonano wymiany ramy lub podwozia na takie, które są bez numeru fabrycznego, czy pojazdów odzyskanych po kradzieży, w których cecha identyfikacyjna została zatarta lub sfałszowana. Starosta podobnie postępuje w przypadku aut zabytkowych, których numery identyfikacyjne zostały zatarte lub w ogóle nie były nadane przez producenta.
Nadania cechy identyfikacyjnej starosta podejmuje się na wniosek właściciela pojazdu. Z tym, że w przypadku pojazdu konstrukcji własnej potrzebne jest dołączenie oświadczenia, że auto jest pojazdem marki „SAM”. Numer nadwozia, podwozia lub ramy umieszcza, na nadwoziu, podwoziu lub ramie oraz tabliczce znamionowej zastępczej, stacja kontroli pojazdów wskazana w decyzji starosty. Wystawia ona zaświadczenie potwierdzające umieszczenie numeru identyfikacyjnego oraz zamieszcza informacje o tym w rejestrze badań technicznych pojazdów.
To jest tylko część artykułu, zobacz pełną treść w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej: Kiedy można zarejestrować samochód własnej konstrukcji.
W pełnej wersji artykułu:
- Czy w każdej stacji kontroli pojazdów można przeprowadzić badanie pojazdu marki „SAM”
- Czy samochód zawsze można zarejestrować przez internet
- Kiedy trzeba uiszczać opłatę recyklingową przed rejestracją pojazdu