Obowiązki sprzedawcy w stosunku do konsumenta są różne w zależności od tego, gdzie został zakupiony towar. Może to być sklep tradycyjny – zawierana jest wówczas typowa umowa sprzedaży konsumenckiej. Umowa może być też zawarta przez internet (umowa na odległość) albo podczas prezentacji towaru w domu klienta (umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa)
Kupując
towar w sklepie, klient zawiera umowę ze sprzedawcą. Natomiast nigdy stroną tej umowy nie jest producent albo importer. Dlatego w razie wystąpienia wad w towarze konsument reklamuje go, czyli zgłasza niezgodność produktu z umową sprzedawcy. Ten nie może odmówić przyjęcia zgłoszonej w terminie reklamacji i odesłać konsumenta do producenta lub importera albo zmuszać go do dochodzenia roszczeń z gwarancji, zamiast w ramach postępowania reklamacyjnego. Natomiast od rodzaju zawartej z konsumentem umowy zależą uprawnienia konsumenta do reklamowania niezgodności z umową i ewentualnego zwrotu towaru bez wad.
To jest tylko część artykułu. W pełnej wersji dowiesz się więcej na temat:
O czym kupującego musi informować sprzedawca
Obowiązku sprzedającego do wydania: paragonu, rachunku lub faktury
Reklamacji niezgodności towaru z umową
Terminu, w którym można złożyć reklamację
Czasu, jaki ma przedsiębiorca, na ustosunkowanie się do żądania konsumenta
Odrzucenia reklamacji
Kiedy nie ma obowiązku gwarancji
Prawa do odstąpienia bez podania przyczyny
Wzoru odpowiedzi na pozew w sprawie nieuwzględnienionej reklamacji konsumenta
Wzoru reklamacji towaru niezgodnego z umową
Zobacz pełną treść artykułu w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej: Jak sprzedawać towary, by nie naruszać praw konsumenta.