PROBLEM CZYTELNIKA - Spotkałem się z odmową przyjęcia zapłaty kartą za doładowanie karty miejskiej. Handlowcy mówią, że nie działa terminal lub że nie wiedzą, czy na karcie są środki. Czy sprzedawcy mogą odmówić przyjęcia zapłaty kartą?
WYJAŚNIENIE
ZBIGNIEW WIŚNIEWSKI,
członek zarządu firmy First Data Polska, właściciela marki POLCARD
Ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych określa pięć przypadków, w których można odmówić klientowi możliwości zapłaty kartą: kiedy karta jest nieważna, karta jest zastrzeżona, występuje niezgodność podpisów, właściciel karty lub jej użytkownik odmawia (na prośbę kasjera) okazania dokumentu tożsamości albo akceptacja operacji jest niemożliwa (np. w sytuacji gdy na koncie klienta jest niewystarczająca ilość środków).
Poza tymi pięcioma przypadkami kasjer nie ma prawa odmówić przyjęcia płatności kartą, ponieważ nie ma uregulowań prawnych, które by na to pozwoliły – bez względu na to, za jaki towar chcemy kartą zapłacić.
Jeśli kasjer odmawia przyjęcia zapłaty kartą, należy zgłosić taki przypadek do banku, który kartę wydał.
Bank jako członek organizacji kart płatniczych zwróci się do odpowiedniego agenta rozliczeniowego, który z kolei skieruje prośbę o zaprzestanie takich praktyk do merchanta, czyli punktu handlowego/usługowego.