„Piłeś, paliłeś – nie jedź!” – to hasło 1. akcji społecznej z cyklu „Bitwa prawna”. Ma ona uświadamiać prawne konsekwencje jazdy „pod wpływem”. Organizatorzy postawili na spot z wykorzystaniem „Sekundy” Rahima, deklaracje na Facebooku i Twitterze oraz... bitwę freestylową! Sędziować będą: Ymcyk, Czeski i Flint. Wielki finał 26.06 w klubie Wiatrak w Zabrzu. Wystąpią m.in. Kleszcz & DiNO

Bitwa freestylowa: kto? co? jak? gdzie? kiedy?

2000 zł za pierwsze, 1000 zł za drugie i 500 zł za trzecie miejsce – m.in. takie nagrody otrzymają laureaci bitwy freestylowej. Impreza odbędzie się 26.06 w Klubie CK Wiatrak
w Zabrzu. Zmagania słowne odzwierciedlać będą proces sądowy. Zawodnicy wcielą się w rolę obrońców lub prokuratorów. Motywem przewodnim będą prawne skutki prowadzenia po alkoholu i (lub) narkotykach. Uczestników oceni publiczność oraz jury w składzie: Ymcyk, Czeski i Flint. Aby stanąć w szranki, należy na adres bitwaprawna@maxflo.pl wysłać maila zawierającego imię, nazwisko, pseudonim i datę urodzenia. Więcej szczegółów na www.bitwaprawna.pl

Bilety

By zdobyć bilet na wielki finał bitwy i koncerty gwiazd polskiego rapu, należy: wejść na www.bitwaprawna.pl, przejść do zakładki „Poprzyj akcję i przyjdź na Bitwę!”, kliknąć
w odpowiedni button, a następnie przy użyciu specjalnej aplikacji udostępnić wpis na Facebooku lub Twitterze. – Imprezę, której jesteśmy partnerem, promujemy głównie
kanałami social media. Powód jest prosty: grupa docelowa. Chcemy z tym tematem trafić przede wszystkim do ludzi takich jak my, czyli młodych. Sami traktujemy dziś Facebooka
i Twittera jako główne źródło informacji. Postawiliśmy więc na komunikację viralową w tych serwisach – tłumaczy Joanna Michalik, specjalista ds. PR i social media w MaxFloRec.


Hashtagi, czyli jak poprzeć akcję?

Nie wybierasz się do Zabrza, a chcesz wyrazić aprobatę dla akcji i zadeklarować, że sam nie jeździsz (lub nie będziesz jeździć) „pod wpływem”? Wrzucając na Facebooka, Instagrama czy gdziekolwiek indziej zdjęcia z koncertów, spotkań ze znajomymi albo rodziną, oznacz je hashtagami: #piłeśpaliłeśniejedź, #bitwaprawna i #niejedź. – Jak na razie najczęściej ludzie udostępniają nasz spot. Widzimy, że podchodzą do tematu bardzo entuzjastycznie – mówi Michalik. Zawsze można też otagować klip do wykorzystanej w spocie „Sekundy” Rahima, która stała się niepisanym hymnem kampanii.

Hip-hop a prawo – co mają ze sobą wspólnego?

Bitwy freestylowe to nieodłączny element subkultury hip-hopowej. Ale co mają wspólnego z prawem? Jak mówi adwokat Grzegorz Prigan, pomysłodawca „Bitwy prawnej”, freestylowca można porównać do adwokata i odwrotnie. – W trakcie potyczki zarówno adwokat, jak i freestylowiec, jeśli nie zna ruchu rywala, zmuszony jest do jak najszybszej riposty słownej. Reakcja musi być błyskotliwa, celna i rzeczowa – tłumaczy Prigan. – Słowa freestyle'owca kierowane do przeciwnika są jak działanie adwokata na sali sądowej. Jeden
i drugi walczy w tym samym celu: by zwyciężyć – dodaje.

Sprawca wypadku odpowiedzialnym za spłatę odszkodowania

Prowadzenie pojazdu pod wpływem jakichkolwiek środków odurzających grozi nie tylko utratą prawa jazdy i wyrokiem. To ryzyko śmiertelnego wypadku drogowego. Niby banalne, niby „każdy wie”, a jednak, jak zauważają organizatorzy, nie każdy z nas zdaje sobie sprawę z realności tych następstw. – Konsekwencje są nie tylko karne, ale i cywilne. Sprawca może otrzymać nakaz oddania ubezpieczalni odszkodowania wypłaconego ofiarom wypadku. To może być dług w wysokości nawet 1 mln zł. Stąd cała ta akcja. Nie po to, by przypomnieć, ale by uświadomić – mówi Joanna Michalik.

Edukacja poprzez rap

Premierowa edycja „Bitwy prawnej” podzielona została na 3 etapy. Pierwszy z nich to kampania społeczna „Piłeś, paliłeś – nie jedź!”. Drugi – eliminacje do bitwy freestylowej. Zwieńczeniem akcji będzie wielka bitwa na słowa i koncert gwiazd polskiego hip-hopu, m.in. duetu Kleszcz (MC) & DiNO (producent). – Pokażmy razem, że rap to nie tylko poruszanie kilku stereotypowych tematów życia codziennego – zachęca Magdalena Giertuga z agencji kreatywnej kręci się! będącej partnerem akcji. – Przecież rapem możemy się bawić, poprzez rap możemy edukować, uświadamiać i ostrzegać innych. Wykorzystajmy to! Widzimy się już 26 czerwca w Zabrzu!

Organizatorem akcji jest Adwokatura Polska we współpracy z Agencją Artystyczno-Wydawniczą MaxFloRec i agencją kreatywną kręci się!

Więcej info na www.fb.com/bitwaprawnapl

Kajetan Balcer (MaxFloRec)