GIODO odmówił uwzględnienia wniosku o usunięcie danych osobowych z Krajowego Systemu Informacji Policji, bo przechowywane są tam legalnie. Organy policji mają obowiązek zapewniać bezpieczeństwo i w tym celu muszą przetwarzać dane zgromadzone w KSIP. Oceniają więc ich przydatność i weryfikują po zakończeniu sprawy, w ramach której wprowadzono je do zbioru. Robią to nie rzadziej niż co dziesięć lat od uzyskania lub pobrania informacji. Dane zawarte w KSIP nie są źródłem wiedzy powszechnie dostępnej, bo służą wyłącznie do realizacji zadań policji, nie są też zbiorem danych osobowych osób skazanych lub ukaranych, bo taką funkcję spełnia Krajowy Rejestr Karny.
DECYZJA DOLiS/DEC-55/15/7003,7005/15
● (...) dane osobowe mogą być przetwarzane, jeżeli służy to dobru publicznemu, dobru osoby, której (...) dotyczą lub dobru osób trzecich. (...) przetwarzanie danych osobowych wrażliwych jest (...) dopuszczalne, jeżeli przepis szczególny innej ustawy zezwala na przetwarzanie (...) bez zgody osoby, której (...) dotyczą i stwarza pełne gwarancje ich ochrony. (...) Policja może pobierać, uzyskiwać, gromadzić, przetwarzać i wykorzystywać w celu realizacji zadań ustawowych (...) dane osobowe, o osobach podejrzanych o popełnienie przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego, nieletnich dopuszczających się czynów zabronionych przez ustawę jako przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego, o osobach o nieustalonej tożsamości lub usiłujących ukryć swoją tożsamość. (...)
● Organy Policji dokonują weryfikacji danych zaraz po zakończeniu sprawy, w ramach której (...) zostały wprowadzone do zbioru, a ponadto nie rzadziej niż co 10 lat od dnia uzyskania informacji, usuwając (...) zbędne. (...) dane osobowe ujawniające pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową oraz dane o stanie zdrowia, nałogach lub życiu seksualnym osób, podejrzanych o popełnienie przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego, które nie zostały skazane za te przestępstwa, podlegają komisyjnemu i protokolarnemu zniszczeniu niezwłocznie po uprawomocnieniu się (...) orzeczenia.
● Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych (...) określa rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z 31 grudnia 2012 r. w sprawie przetwarzania informacji przez policję (Dz.U z. 2013 nr 8). (...) do wykonywania czynności w zakresie pobierania, uzyskiwania, gromadzenia, sprawdzania, przetwarzania i wykorzystywania informacji (...) prowadzi się w policji Krajowy System Informacyjny Policji (KSIP) będący zestawem zbiorów danych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych. W KSIP mogą być przetwarzane również informacje, w tym dane osobowe, do których gromadzenia, uzyskiwania i przetwarzania policja jest uprawniona na podstawie odrębnych ustaw, jeżeli takie przetwarzanie przyczynia się do koordynacji informacji oraz efektywniejszej organizacji i realizacji ustawowych zadań policji w zakresie wykrywania i ścigania sprawców przestępstw oraz zapobiegania przestępczości oraz jej zwalczania, a także ochrony życia i zdrowia ludzi.
● (...) Przy weryfikacji danych osobowych pod kątem ich przydatności w prowadzonych postępowaniach uwzględnia się: rodzaj i charakter popełnionego czynu wyczerpującego znamiona przestępstwa; rodzaj i charakter dobra chronionego prawem naruszonego popełnionym przestępstwem, formy sprawstwa i umyślności jego popełnienia, postaci zamiaru i skutki czynu, w tym rodzaj i rozmiar wyrządzonej lub grożącej szkody, zagrożenie sankcją prawną za popełnione przestępstwo, liczbę popełnionych przestępstw, czas, jaki upłynął od momentu wprowadzenia informacji do zbioru danych do momentu dokonywania weryfikacji, inne informacje zgromadzone o osobie, legalność uzyskania, pobrania lub zgromadzenia informacji oraz prawdziwość tych informacji, istnienie przesłanek legalności oraz niezbędność dalszego przetwarzania informacji do wykonywania zadań ustawowych policji. (...) organy policji są więc uprawnione do przetwarzania danych osobowych osób podejrzanych o popełnienie przestępstwa.
● (...) nie można pozbawiać Policji podstawowego instrumentu zwalczania przestępczości, jakim jest dostęp do jak najpełniejszej informacji, którą (...) sama wytworzyła w sposób legalny (...).