statystyki

Jak i kiedy firmy mogą przetwarzać oraz wykorzystywać dane osobowe

autor: Piotr Pieńkosz30.08.2016, 08:46; Aktualizacja: 30.08.2016, 08:54
dokumenty

Jak przetwarzać i wykorzystywać den osobowe?źródło: ShutterStock

Przedsiębiorcy, z którymi zawieramy różnego rodzaju umowy, mogą przetwarzać nasze dane osobowe. Nie zawsze potrzebują na to dodatkowej zgody. Mamy jednak prawo wiedzieć, co dzieje się z informacjami na nasz temat, a także zablokować wykorzystywanie tych ostatnich.

Reklama


Reklama


Czy firma może marketingowo wykorzystać dane

Podpisałem umowę z dostawcą usług telefonii komórkowej. Gdy zbliżał się termin zakończenia kontraktu, dostałem od niego telefon z propozycją podpisania nowej umowy. Problem polega na tym, że nigdy nie wyrażałem zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych. Czy w opisanej sytuacji operator miał prawo zaproponować mi ofertę?

TAK

Wiele osób o tym zapomina, ale samo podpisanie umowy konsumenta z firmą upoważnia tę ostatnią do przetwarzania danych osobowych klienta. I nie chodzi tu, jak sądzi wielu, jedynie o wykorzystywanie informacji w celu realizacji umowy. Przedsiębiorca może, nie pytając swojego klienta, przetwarzać jego dane w celach marketingu własnych produktów i usług. Ma więc prawo przedstawiać konsumentowi, z którym łączy go kontrakt, obowiązujące u niego promocje oraz oferty usług. Warunkiem jest, żeby takie działania nie naruszały praw i wolności osób, których dane dotyczą. Ponadto klient może w każdej chwili sprzeciwić się takiej praktyce, ale inicjatywa musi wyjść od niego.

Odrębną kwestią jest szersze niż wskazane wyżej wykorzystanie danych osobowych klientów. Chodzi np. o chęć przesłania konsumentom przez przedsiębiorcę oferty innych podmiotów, z którymi firma współpracuje. Na takie działanie zgoda klienta jest już wymagana. Nie istnieją bowiem przepisy, które pozwalałyby na przesyłanie oferty marketingowej innego podmiotu bez zgody osoby, której dane dotyczą. Nawet zawarcie przez oba podmioty umowy w sprawie wzajemnej promocji nie jest wystarczającą podstawą do uznania, że wysyłanie oferty marketingowej firmy współpracującej jest prawnie usprawiedliwionym celem administratora danych.

Podstawa prawna

Art. 23 ust. 1 pkt 5, art. 23 ust. 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2016 r. poz. 922).


Pozostało jeszcze 75% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama