Brytyjski rzecznik klientów kancelarii chce zmusić kancelarie prawne, aby publikowały szczegółowe cenniki swoich usług. Tak jak to robią dentyści.

W opublikowanym właśnie stanowisku Legal Services Consumer Panel (LSCP), instytucja zajmująca się skargami konsumentów na jakość usług prawniczych, stwierdza, że kancelarie prawne nie są wystarczająco transparentne i przewidywalne, zwłaszcza jeśli chodzi o ceny świadczonej pomocy prawnej. W jej ocenie potrzebna jest odważna interwencja regulatora, gdyż wszelkie inne zachęty do ujawniania cen usług prawniczych dotychczas okazywały się nieskuteczne.

"Niepewność z tym związana umacnia wśród konsumentów przekonanie o wysokich kosztach pomocy prawnej, nawet jeśli nie jest to prawda, a w konsekwencji zniechęca ich do korzystania z niej" - czytamy w stanowisku LSCP. Według instytucji w przypadkach, gdzie cena za usługę nie jest z góry ustalona, kancelarie powinny opublikować na swojej stronie internetowej jej średni koszt. Powołuje się przy tym na przykład dentystów. "Jest to branża, w której istnieją już zasady nakazujące dentystom ujawnianie swoich cenników za poszczególne zabiegi oraz całkowitych kosztów leczenia. (...) Jak wynika z badań, tylko 17 proc. firm prawniczych publikuje cenniki na swoich stronach internetowych i naszych zdaniem jest to mocny powód do interwencji" - stwierdza LSCP.