Niewielu prawników wykorzystuje potencjał LinkedIn w 100 proc., a jeszcze mniej tworzy własną strategię znalezienia nowego stanowiska - pisze Piotr Sosnowski, konsultant kariery, VP Uptowork.com & InterviewMe.pl.

Dzięki LinkedInowi rekruterzy i partnerzy biznesowi łatwiej odnajdą informacje o kandydacie. Profil należy uzupełnić w całości. Często spotykany błąd, to uzupełnienie tylko nazw stanowisk i firm. Przecież CV wysyłane do pracodawców zawsze zawierają opisy zakresu obowiązków, edukacji lub kluczowych kursów specjalistycznych.

Co więcej każdy opis stanowiska to szansa na dodanie słów kluczy, po których inni trafiają do profilu kandydata przez wyszukiwarkę.

Na co warto zwrócić uwagę tworząc opis swojej praktyki prawniczej?

W opisach obowiązków warto dodać :

• specjalizacje prawnicze,
• typy prowadzonych spraw,
• informacje o wiedzy eksperckiej w dziedzinie prawa.



Dzięki temu profil będzie częściej odwiedzany przez pracodawców, którzy szukają wyspecjalizowanych prawników.

Jak działa wyszukiwanie ?

Osoby rekrutujące na stanowiska prawnicze określają słowa kluczowe dla danej rekrutacji i po nich odnajdują kandydatów. Np. Jeśli pracodawca poszukuje prawnika specjalizującego się w fuzjach i przejęciach, to do każdej nazwy stanowiska dodaje M&A (np. M&A lawyer, M&A attorney, M&A specialist etc).

Im więcej wzmianek w opisach stanowisk, tym profil będzie bardziej wiarygodny dla wyszukiwarki. Zasada jest bardzo podobna do działania Google. Ponadto, jeżeli kandydat szuka pracy w międzynarodowych korporacjach i kancelariach, musi zoptymalizować profil w języku angielskim.

LinkedIn wysoko indeksuje słowa klucze zawarte w nagłówku (headline), podsumowaniu zawodowym, nazwach stanowisk i umiejętnościach. Należy się więc upewnić, że powyższe pola zawierają najistotniejsze dla praktyki danego kandydata frazy.

W czym pomagają rekomendacje na LinkedIn?

Profile z rekomendacjami od przełożonych i klientów są po prostu bardziej wiarygodne. Dzięki temu inni użytkownicy LinkedIn mogą docierać do profilu kandydata także przez profil osoby polecającej.

Dodatkowo, każda z rekomendacji może zawierać słowa klucze, które pomagają w pozycjonowaniu profilu. Potwierdzenie umiejętności i referencje poprawiają natomiast interaktywność profilu. Więcej rekomendacji utwierdza rekrutera w przekonaniu, że prawnik wykonuje swoją pracę na najwyższym poziomie.

Co zrobić, jeśli profil jest pusty?

Warto zaproponować wzajemną wymianę referencji z najbliższymi współpracownikami lub klientami.

Jak budować wartościową sieć kontaktów?

Na początek należy znaleźć wszystkie osoby, z którymi prawnik miał okazję współpracować. A następnie poszukać headhunterów specjalizujących się w rekrutacjach prawniczych. Profile najważniejszych agencji zatrudnienia na LinkedIn zawierają listę rekruterów zewnętrznych (headhunterów) dla nich pracujących. Dzięki temu można łatwo znaleźć informacje o osobach prowadzących rekrutacje dla branży prawniczej. Agencje zazwyczaj zatrudniają konsultantów specjalizujących się w określonym typie obsadzanych stanowisk.

Jeśli już wiadomo, kto może specjalizować się w zatrudnianiu prawników, należy wysłać takiej osobie zaproszenie do sieci kontaktów. Warto przy tym pamiętać, aby w krótkim zaproszeniu wskazać, dlaczego dana osoba chce nawiązać znajomość przez LinkedIn.

Po akceptacji zaproszenia, LinkedIn pozwala wysłać dłuższą wiadomość bezpośrednio do konkretnej osoby. Należy wykorzystać tę możliwość do zaprezentowania swoich dokonań rekruterowi.

Tak samo można dotrzeć do specjalistów HR zajmujących się rekrutacjami prawników in-house. Profile firm to źródło wiedzy o pracownikach firmy.

Jeśli kandydat chce pracować w konkretnej firmie jako prawnik in-house, powinien zacząć obserwować profil pracodawcy na LinkedIn i ustalić, kto może rekrutować prawników.

Jak budować pozycję eksperta dzięki grupom i komentarzom eksperckim?

LinkedIn oferuje możliwość dołączenia do grup tematycznych. Pomagają one w dotarciu do interesujących ogłoszeń lub możliwości współpracy z firmami.

Ponadto osoby należące do tych samych grup co rekruterzy są wyświetlane wyżej w ich wyszukiwarce kandydatów na LinkedIn. Mechanizm wyszukiwania uznaje je za bliższe sobie kontakty. Dzięki temu kandydat poprawia swoją widoczność dla HRowców.

Grupy na LinkedIn, do których warto dołączyć: Polscy Prawnicy, Kariera Managera, Law Jobs Network.

Piotr Sosnowski, Konsultant Kariery, VP Uptowork.com & InterviewMe.pl