Decyzje o dopuszczeniu sprzętu do użytkowania i protokoły z badań będą mogły być wydawane w formie elektronicznej. Kupując urządzenie z aktualnymi badaniami, nowy właściciel nie będzie też musiał wykonywać ich na nowo.



Zmiany w ustawie o dozorze technicznym (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1125) to jeden z elementów pakietu „100 zmian dla firm” opracowanego przez Ministerstwo Rozwoju. Projekt przewiduje m.in. likwidację absurdalnych obowiązków przedsiębiorców, którzy kupują używane urządzenia techniczne podlegające dozorowi (np. wózki widłowe, dźwigi, żurawie, kotły, podnośniki, butle gazowe etc.).
Dziś jeśli firma kupuje urządzenie, które jest dopuszczone do eksploatacji i ma ważne badania techniczne, i tak musi po zakupie jeszcze raz przeprowadzić sprawdzenie i uzyskać dopuszczenie do użytkowania. Gdy więc poprzedni właściciel przeprowadził okresowe badania ważne np. przez 10 lat i po roku zbywa sprzęt, to nowy musi przeprowadzić ponowne badania, mimo że sprzęt jest bezpieczny jeszcze przez dziewięć lat.
– Dziś każda zmiana właściciela urządzenia powoduje konieczność powiadomienia Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) i przeprowadzenia badań, co generuje niepotrzebne koszty i zabiera czas. Naszym zdaniem nie ma takiej potrzeby – mówi Mariusz Haładyj, podsekretarz stanu w MR.
Zwłaszcza że decyzje wydaje się w trybie określonym w kodeksie postępowania administracyjnego. Oznacza to konieczność wszczęcia dwóch postępowań: trzeba stwierdzić wygaśnięcie decyzji zezwalającej na eksploatację dotychczasowemu użytkownikowi, a następnie wszcząć procedurę zezwolenia na eksploatację nowemu. Tylko w ubiegłym roku UDT wydał 84 054 takie decyzje: związane z przerejestrowaniem, wstrzymaniem i wykreśleniem urządzeń technicznych.
Co ważne, jak przyznaje Natalia Rostkowska, rzeczniczka UDT, w takich przypadkach nowy właściciel urządzenia musi zapłacić pełną opłatę za badanie (zależnie od maszyny może to być nawet kilka tysięcy złotych). Dlatego MR chce, aby w przypadku zmiany eksploatującego nowy wstępował we wszystkie jego prawa i obowiązki wynikające z decyzji wydanych przez organ dozoru technicznego – pod warunkiem że od ostatniego badania okresowego nie wprowadzono zmian w zasadach eksploatacji urządzenia.
Co więcej, zgodnie z projektowanym art. 14 ust. 5 ustawy o dozorze decyzje administracyjne będą mogły być sporządzane zarówno w postaci papierowej, jak i elektronicznej. W postaci elektronicznej będą też mogły być sporządzane protokoły z badań. Co do zasady UDT będzie prowadził dokumentację w postaci elektronicznej, a przedsiębiorca będzie mógł wybrać: czy księgę rewizyjną urządzenia (która stanowi zbiór protokołów) będzie przechowywał w formie papierowej, czy cyfrowej.
Twórcy projektu zapewniają, że wprowadzenie możliwości stosowania elektronicznej dokumentacji wpłynie na efektywność pracy inspektorów i skróci czas przygotowywania decyzji, na czym zyskają także przedsiębiorcy. Zwłaszcza że drogą elektroniczną będzie też możliwe zgłoszenie urządzenia pod dozór. Resort zapewnia, że od strony technicznej UDT jest gotowy do wydawania e-dokumentacji.
Ale ułatwienia są też finansowe: pojawi się możliwość umorzenia, odraczania i rozkładania na raty należności wobec UDT.
– Rzadko zdarzają się propozycje zmian, które w całości wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców – ocenia Andrzej Koźbiał z Polskiej Izby Paliw Płynnych.
– Oczywiście zawsze można wymagać więcej. Osobiście oczekiwałem np. wprowadzenia możliwości dokumentacji zbiorników w formie filmu, ale już cyfryzacja dokumentacji jest krokiem naprzód – dodaje.
Etap legislacyjny
Projekt w konsultacjach