statystyki

Odcinkowy pomiar prędkości będzie dokładniejszy

autor: Maciej Suchorabski13.06.2016, 08:40; Aktualizacja: 13.06.2016, 14:36
Samochód kierowca

Po raz pierwszy system odcinkowej kontroli prędkości został wprowadzony w Holandii w latach 90-tychźródło: ShutterStock

Zgodnie z propozycją ministra infrastruktury i budownictwa, odcinkowe pomiary prędkości będą ustawiane w taki sposób, by zapisywać ją z dokładnością do 1 km/h.

Reklama


Reklama



W projekcie rozporządzenia w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące znajdziemy również zasadę precyzującą okres mierzenia prędkości. Minister proponuje, żeby pomiar był wykonywany na odcinku drogi znajdującym się pomiędzy tym urządzeniem, a znakiem informacyjnym D-51 „automatyczna kontrola prędkości”.

Co więcej, wyznaczono także wymogi formalne dotyczące możliwości instalowania urządzeń rejestrujących średnią prędkość pojazdów. Zgodnie z projektem odcinkowy pomiar prędkości będzie mógł być prowadzony na odcinku, na którym obowiązuje stała prędkość oraz jego długość nie przekracza 5 km w terenie zabudowanym lub 10 km w terenie niezabudowanym. W przypadku dróg ekspresowych i autostrad odcinki te można wydłużyć do 25 km.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości

Podstawowym elementem systemu są kamery zamontowane na początku oraz na końcu odcinka objętego kontrolą rejestrujące precyzyjnie moment wjechania pojazdu na daną trasę oraz jej opuszczenia.

- Na podstawie czasu przejazdu, znając długość odcinka, wyliczana jest średnia prędkość pojazdu. Następnie, w przypadku zarejestrowania wykroczenia, materiał zdjęciowy przesyłany jest bezprzewodowo do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD. Co istotne, dalsze czynności wyjaśniające prowadzone są analogicznie jak ma to miejsce przy wykorzystaniu fotoradarów - tłumaczy Łukasz Majchrzak z Wydziału Analiz i Rozwoju Systemowego Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Majchrzak dodaje również, że podstawowymi kryteriami branymi pod uwagę w typowaniu odcinków, na których zainstalowane zostały urządzenia rejestrujące były: stan bezpieczeństwa ruchu drogowego, warunki techniczne dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i ich umieszczania na drogach publicznych, a także jednolite limity prędkości na całej długości odcinka.

Po raz pierwszy system odcinkowej kontroli prędkości został wprowadzony w Holandii w latach 90-tych. Jednym z najefektywniejszych programów okazał się natomiast włoski Safety Tutor. W pierwszym okresie jego funkcjonowania na odcinkach objętych kontrolą zanotowano spadek wskaźnika liczby wypadków o 19%, osób rannych o 27%. Wskaźnik śmiertelności zmalał aż o 51%.

Etap legislacyjny

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące na etapie konsultacji publicznych.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

  • dziadek(2016-06-13 08:11) Odpowiedz 151

    rozumiem. Potrzebna kasa na plus (-y) kiedy władza odpowie na proste pytanie : podatek akcyzowy to towar czy usługa? dlaczego tak pytam? bo w paliwie jest suma składników i od sumy naliczany jest VAT. W sumie składników jest i podatek akcyzowy i podatek drogowy nazywany aktualnie opłatą paliwową. A że VAT to podatek od TOWARÓW i USŁUG oraz jako że iloczyn sumy = sumie iloczynów oznacza to że od akcyzy pobierany jest VAT, Zatem akcyza to towar czy usługa, podobnie z podatkiem drogowym. No i elementarne pytanie : od kiedy to MOŻNA poobierać podatek od podatku?? Kierowcy są nieuczciwi i nie praworządni?? a w takim razie jak nazwać ową "uczciwość" zarówno prawną jak i moralną polityków i rz adzących. Stan taki trwa od lat zatem owa uczciwość dotyczy wszyskich formacji rządzących, ale aktualnie rządzący są z prawem i sprawiedliwością na ustach to może skorygują te niemoralne naliczenia. Przed krytyka ww popatrzcie na swoje paragony, faktury za paliwo.

  • sn(2016-06-13 08:57) Odpowiedz 61

    To widać z art. i kom. ,że stara i nowa władza nie zna się na prawie ,tworzy galimatias, aby dobić kasy na kosztowne programy , dające kasę za darmo nawet tym co leżeli(popijali piwko ,wynalazki od rana) i nic nie zrobili dla Państwa przez lata , nie zapracowali nawet złotówki dla RP,żyli z socjalu . Dokładają też bogaczom po 500+ , aby z drugiej strony jeźdzących nawet autem struclem ,obciążyć płaceniem takich kolejnych narzutów przy paliwie,co wyczynia też ta nowa i stara zmiana. Kupa urzędasów ma dodatkowe teraz zajęcie zbierania kwot i rozliczania !!!!. Tak rygorystyczne do 1 km ustawienie pomiarów to jest na siłę szukanie kasy (pojazdy nie mają takiej dokładności w UE ,a spełniają normy UE ,mają certyfikaty , są dopuszczone prawnie) ,dla sufitowych programów , aby za nasze utrzymać swoich jeszcze nie napasionych dobrze wepchanych kolesi,nieudaczników wybranych z kapelusza prezia bez konkursu, sprawdzenia wiedzy,jakości dotychczasowej pracy-osiągnięć publicznie podanych , uprawnień zawodowych w branży itp (np.trwoni się kasę poprzez apanaże w PKN Płock 130 tys/m-c i innych PGE , naszych Spółkach SP!!!???? . Ludzie , to się zwie nowa dobra zmiana ????.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama