statystyki

RPO: Sankcje za nieuczciwą reklamę naruszają konstytucję

autor: Małgorzata Kryszkiewicz12.04.2016, 07:30; Aktualizacja: 12.04.2016, 09:22

Nieprecyzyjny jest przepis pozwalający karać przedsiębiorcę za nieuczciwą reklamę. A to oznacza, że jest on niezgodny zarówno z konstytucją, jak i Konwencją o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Tak przynajmniej uważa rzecznik praw obywatelskich i skarży do Trybunału Konstytucyjnego art. 25 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm. – dalej: u.z.n.k.).

Reklama


Reklama


Przepis ten stanowi, że ten, kto m.in. dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy, podlega karze aresztu albo grzywny. Aby więc ustalić, jakie czyny tak naprawdę powodują odpowiedzialność karną, trzeba sięgnąć do art. 16 ust. 1 wspomnianej ustawy. Z treści tego przepisu nie dowiemy się jednak, za jakie konkretnie czyny można zostać ukaranym. Zawiera on bowiem jedynie przykładowe wyliczenie zachowań będących czynami nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy. Jest tam mowa m.in. o reklamie sprzecznej z prawem, dobrymi obyczajami czy też o takiej, która wykorzystuje łatwowierność dzieci. Katalog ten ma jednak charakter otwarty. I to się właśnie nie podoba Adamowi Bodnarowi. Ponadto, jak wskazuje RPO, w przepisie tym pełno jest pojęć nieostrych, takich jak np. „sprawia wrażenie”, „wykorzystywanie przesądów” czy wspomniana już „łatwowierność dzieci”.

Zdaniem rzecznika taki stan rzeczy powoduje niezgodność art. 25 ust. 2 u.z.n.k. m.in. z wywodzoną z konstytucji zasadą zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa. „W przypadku, gdy konstruowane przepisy mają charakter nieostry, odsyłają do norm wyrażonych nieprecyzyjnie, posługujących się klauzulami generalnymi, a jednocześnie obwarowanych sankcjami penalnymi, trudno mówić o spełnieniu zasady bezpieczeństwa prawnego” – zauważa rzecznik.


Pozostało jeszcze 30% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama