statystyki

Jeśli energia ma złe parametry, należy się odszkodowanie

autor: Danuta Pawłowska26.01.2016, 10:38; Aktualizacja: 26.01.2016, 11:21
opłata za prąd rachunek

Umowa o świadczenie usług przesyłania energii elektrycznej powinna zawierać standardy jakościowe, warunki ciągłości dostaw oraz parametry techniczne energiiźródło: ShutterStock

Napięcie dostarczane przez zakład energetyczny waha się u mnie od 190 do 270 V. Przepalają się żarówki energooszczędne, w domu mam wiecznie migoczące światło. Czy mogę się domagać odszkodowania od dostawcy energii? – pyta pan Krzysztof

Reklama


Reklama


Dostawcę energii obowiązuje umowa zawarta z konsumentem, ale także prawo energetyczne. Zgodnie z ustawą klient ma otrzymywać prąd o określonych parametrach jakościowych. Odbiorcy w gospodarstwach domowych należą do V grupy przyłączeniowej, dla której napięcie znamionowe sieci niskiego napięcia powinno wynosić 230/400 V.

Umowa o świadczenie usług przesyłania energii elektrycznej powinna zawierać standardy jakościowe, warunki ciągłości dostaw oraz parametry techniczne energii. Musi się w niej znaleźć także zapis o wysokości bonifikaty za niedotrzymanie tych parametrów oraz standardów obsługi odbiorców, a także odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy. Kiedy parametry jakościowe energii elektrycznej nie odpowiadają standardom, nie pomoże zmiana sprzedawcy. Za jakość usługi odpowiedzialny jest bowiem jej dystrybutor, ale jest to obszar monopolu naturalnego, ponieważ trudno sobie wyobrazić konkurujące firmy i równoległe sieci.

W Polsce za obsługę sieci przesyłowych odpowiadają Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA. Jednak umowę o dostawę energii konsument podpisuje z przedsiębiorstwem energetycznym i dlatego do niego należy się zgłosić z reklamacją. Jeśli sprzedawca nie utrzymuje parametrów jakościowych przesyłanej energii, to odbiorcy przysługują bonifikaty w wysokości zapisanej w taryfie danego zakładu lub w umowie. Taka bonifikata udzielana jest na pisemny wniosek konsumenta, po uznaniu przez przedsiębiorstwo przesyłowe jej zasadności.

Co więcej, gdy na skutek działalności przedsiębiorstwa energetycznego odbiorca poniósł szkody materialne, czyli zniszczyły się sprzęty, może wystąpić z roszczeniami odszkodowawczymi. Dystrybutor jest zobowiązany do przyjmowania od swoich odbiorców zgłoszeń awarii i reklamacji przez całą dobę oraz informowania ich o przewidywanym terminie wznowienia dostaw energii. Na wniosek odbiorcy przedsiębiorstwo energetyczne musi sprawdzić parametry jakościowe energii elektrycznej dostarczanej z sieci. Ale uwaga! Jeśli kontrola wykaże, że są one zgodne ze standardami określonymi w prawie lub w umowie z odbiorcą, to koszty sprawdzenia i pomiarów poniesie konsument na zasadach określonych w taryfie przedsiębiorstwa.


Pozostało jeszcze 64% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama