Jestem osobą niepełnosprawną i przymierzam się do zrobienia prawa jazdy. Jak się zabrać do zakupu i przystosowania samochodu dla mnie – pyta Piotr z Gdańska.
Wiele osób z niepełnosprawnością ruchową może samodzielnie prowadzić samochód. Jednak prawie zawsze pojazd wymaga dostosowania do ograniczeń kierowcy, zmiany niektórych układów albo ułatwienia operowania np. pedałami lub manetkami. Zazwyczaj potrzeba także wprowadzenia udogodnień przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu oraz załadunku np. wózka.
Dobre doposażenie seryjnego samochodu musi spełniać wiele wymogów. Poza wygodą, ergonomią oraz niezawodnością, wszystkie nowe rozwiązania muszą być bezpieczne i profesjonalnie zamontowane. Nie ma specjalnych przepisów określających wyposażenie i zakres adaptacji samochodu dla niepełnosprawnego kierowcy. Każdy samochód musi przejść badanie techniczne i to diagnosta weryfikuje, czy auto spełnia wymagania homologacyjne.
Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania po kolizji, jeśli auto albo jego oprzyrządowanie nie spełniało wymogów. Adaptację lepiej przeprowadzać w autoryzowanych serwisach, adresy dostępne są na przykład w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub w Stowarzyszeniu Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom. W tych organizacjach warto też się dowiedzieć o możliwość refundacji choćby części kosztów takiej modernizacji. Koszt adaptacji to od około 4 tys. do nawet 30 tys. zł. Należy także pamiętać, że samochód niepełnosprawnego kierowcy wciąż powinien być możliwy do prowadzenia przez pełnosprawną osobę, czyli wciąż muszą być dostępne wszystkie fabryczne ustawienia. Z praktycznego doświadczenia mechaników wynika, że lepiej, gdy samochód ma automatyczną skrzynię biegów, odpada wtedy konieczność adaptacji pedału sprzęgła i dźwigni. Samochody dwudrzwiowe mają szersze wejście, które może być wygodniejsze przy wkładaniu wózka za fotel kierowcy. Oczywiście nowoczesne ułatwienia jak elektryczne sterowanie lusterek, możliwość regulacji ustawienia fotela, wspomaganie kierownicy czy system pomagający parkować także poprawią komfort użytkowania przez niepełnosprawnego kierowcę.
Podstawa prawna
Art. 38, 66 ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz. 1137).