statystyki

Wysyłanie sądowych pism bez podpisu niezgodne z prawem?

autor: Marzena Knap, Marcin Świerk08.12.2015, 11:39; Aktualizacja: 08.12.2015, 12:44
umowa, prawo, prawnik, podpis

W sądach przyjęto, że uwierzytelnianie orzeczeń dokonywane będzie poprzez opatrzenie ich pieczęcią urzędową (okrągłą) oraz podpisem osoby poświadczającej zgodność z oryginałemźródło: ShutterStock

W praktyce niektórych sądów popularność zyskuje wysyłanie pism bez podpisu. Takie działanie jest pozbawione podstaw prawnych i jako takie – niedopuszczalne.

Reklama


Reklama


Podstawy prawnej do wysyłania pism bez podpisu (również za pośrednictwem centrów wysyłkowych, których na terenie kraju funkcjonuje kilka) upatruje się w par. 19 ust. 4 zarządzenia ministra sprawiedliwości z 12 grudnia 2003 r. w sprawie organizacji sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz.Urz. MS z 31 grudnia 2003 r. ze zm.) i załączniku nr 3 do tego zarządzenia. Problem w tym, że wskazany przepis sprzeczny jest z par. 43 rozporządzenia ministra sprawiedliwości z 25 czerwca 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 925) – Regulamin urzędowania sądów powszechnych, który dotyczy wszystkich pism wysyłanych z sądów (ale też wewnątrz sądów) i z którego jasno wynika, że podpisany musi być każdy dokument.

Ma to znaczenie o tyle, że rozporządzenie jest aktem wyższego rzędu i w razie sprzeczności z nim przepisy wskazanego zarządzenia nie mogą mieć zastosowania. Przesądza to zresztą w tym przypadku par. 19 ust. 5 zarządzenia, według którego ust. 4 (stanowiący podstawę do wysyłania pism bez podpisu własnoręcznego) nie ma zastosowania w sytuacji, gdy przepisy szczególne ustaw bądź rozporządzeń wymagają zamieszczenia podpisu pod określonym pismem sądowym oraz dla przypadków wydawania odpisów i wypisów na wniosek uprawnionych osób.

Wskazane regulacje zarządzenia ministra mogły zostać od biedy uznane za zgodne z aktami prawnymi wyższego rzędu, w tym z par. 52 poprzednio obowiązującego rozporządzenie MS z 23 lutego 2007 r. – Regulamin urzędowania sądów powszechnych (choć i w tym wypadku zasadnicze wątpliwości wynikały – w związku z art. 7 Konstytucji RP – z braku podstawy prawnej do ich wydania). Jednak wobec treści par. 43 rozporządzenia MS z 25 czerwca 2015 r. kwestia legalności wskazanego zarządzenia rysuje się odmiennie. Przepisy zarządzenia ministra nie mogą mieć zastosowania, bo są sprzeczne z rozporządzeniem i to kwestię przesądza. Innymi słowy, wysyłanie pism bez podpisu pozbawione jest podstaw prawnych i jako takie – niedopuszczalne.


Pozostało jeszcze 81% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama