Wiceszef MSW Grzegorz Karpiński, w piśmie do sekretarza Rady Ministrów Macieja Berka, zwrócił się o rozpatrzenie projektu na najbliższym posiedzeniu rządu. Dokument ma klauzulę "bardzo pilne". "Szczególna pilność podjęcia prac nad projektem wynika z konieczności odpowiednio wcześniejszego poinformowania (...) organów administracji publicznej oraz osób, których dotyczy obowiązek meldunkowy, o zmianie przepisów" - napisał Karpiński.

W połowie czerwca rząd przyjął sprawozdanie dodatkowe międzyresortowego zespołu do spraw przygotowania administracji rządowej do zniesienia obowiązku meldunkowego. Zespół zaproponował koncepcję prostej rejestracji adresu faktycznego pobytu. Obywatel sam zdecyduje, czy będzie chciał podać adres swego pobytu. Będzie mógł to zgłosić osobiście w urzędzie gminy lub elektronicznie.

Obywatele polscy i państw członkowskich Unii Europejskiej, przebywający w lokalu dłużej niż trzy miesiące, będą mieli prawo zgłoszenia adresu, pod którym aktualnie przebywają.

Adres będzie można zgłosić: osobiście w gminie, elektronicznie za pośrednictwem profilu zaufanego ePUAP lub za pomocą podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym. Adres ten zostanie wówczas zarejestrowany w bazie PESEL.

Cudzoziemcy spoza państw UE (tak jak obecnie) będą zobowiązani do rejestracji adresu miejsca faktycznego pobytu. Zmienią się jednak terminy z tym związane, np. rejestracja będzie obowiązkowa dla cudzoziemców przebywających na terytorium Polski dłużej niż 14 dni. Pobyt nieprzekraczający dwóch tygodni nie będzie wymagał zgłoszenia.

Rekomendacje międzyresortowego zespołu w grudniu 2014 roku przyjął Komitet Stały Rady Ministrów. W trakcie prac zespołu określono ponad 100 ustaw i rozporządzeń, które wymagałyby zmiany w przypadku zniesienia obowiązku meldunkowego.

Jak informowało MSW, adres zamieszkania jest niezbędny do realizacji m.in.: organizacji wyborów, planowania obwodów szkolnych, realizacji powszechnego obowiązku obrony, określania funduszy sołeckich i subwencji dla gmin, kontroli legalności pobytu cudzoziemców. Ponadto obywatele - na potrzeby postępowań sądowych - pozyskują dane o adresie z rejestru PESEL.

Zespół zaproponował także, aby w przyszłości rejestr ten uzupełniony został o adres do korespondencji; byłby on gromadzony fakultatywnie. "Zespół wskazał również, że konieczne jest rozwiązanie zmierzające do skomunikowania rejestru zawierającego dane adresowe z innymi rejestrami państwowymi, co w przyszłości zagwarantuje całej administracji dostęp do jednego adresu obywatela" - informowało MSW.

Część przepisów regulujących kwestię meldunku obowiązuje od 2013 r. W myśl tych regulacji nie trzeba najpierw wymeldowywać się w jednym miejscu, aby móc zameldować się w nowym. Wszystkie te czynności można wykonać w jednym urzędzie, z chwilą zameldowania się w nowym miejscu. Wydłużony został z 4 do 30 dni termin na zgłoszenie meldunku. Te formalności może załatwić ustanowiony pełnomocnik.

Przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego nie trzeba podawać m.in. informacji o wykształceniu i obowiązku wojskowym. Od 2013 r. zniesione zostały również sankcje za niedopełnienie obowiązku meldunkowego. Złagodzono procedury związane z wyjazdem za granicę. Obowiązek zgłoszenia wyjazdu dotyczy osób, które wyjeżdżają na okres powyżej sześciu miesięcy (obecnie dotyczy to wyjazdów powyżej trzech miesięcy).

Zniknął też obowiązek zameldowania obywateli polskich oraz obywateli UE na pobyt czasowy nieprzekraczający trzech miesięcy. Zrezygnowano z obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów. Właściciele, dozorcy, administratorzy nieruchomości oraz zakładów pracy nie weryfikują wypełniania obowiązku meldunkowego przez mieszkańców lub pracowników.