statystyki

O skuteczności ustawy często decydują przepisy wykonawcze

autor: Bogumił Szmulik16.06.2015, 07:18; Aktualizacja: 16.06.2015, 10:41
Prawo

Każde upoważnienie powinno rozróżniać materię przekazaną do uregulowania w rozporządzeniu i wytyczne do treściźródło: ShutterStock

Jedną ze spraw kłopotliwych dla ustawodawcy pozostaje umiejętne konstruowanie przepisów upoważniających do wydania rozporządzenia. Prawidłowe ukształtowanie takiego przepisu wpływa nie tylko na poprawność konstrukcyjną tekstu prawnego, lecz także na możliwość zrealizowania kompetencji prawodawczej przez organ władzy wykonawczej. Innymi słowy: poprawne działanie ustawodawcy przekłada się na przyszłe spójne i zrozumiałe wypowiedzi normatywne rozporządzeniodawcy.

Reklama


Reklama


Wydawałoby się, że ustalone konstytucyjnie i rozwinięte w orzecznictwie i piśmiennictwie reguły konstruowania upoważnień ustawowych powinny być już jasne dla legislatywy. Niestety – dochowanie konstytucyjnego wymogu, by upoważnienie składało się z kilku obligatoryjnych elementów – wskazanie materii, która ma być uregulowana w akcie wykonawczym, upoważnionego organu i wytycznych do treści aktu – wciąż w niektórych przypadkach nastręcza trudności.


Pozostało jeszcze 75% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama