statystyki

Pies bez łańcucha i z czipem. PO zmieni zasady trzymania czworonogów

autor: Urszula Mirowska-Łoskot15.06.2015, 08:31; Aktualizacja: 15.06.2015, 10:18
pies, smycz, park

Patologiom ma zapobiec przygotowany przez PO projekt nowelizacji ustawy o ochronie zwierzątźródło: ShutterStock

Co czwarty pies ginie w polskich schroniskach. Około 80 proc. środków przeznaczonych na opiekę na bezdomnymi zwierzętami trafia do kieszeni hyclów, a ci jedynie je wyłapują i nie opiekują się nimi. Z kolei gminy, które im płacą, nie nadzorują w żaden sposób losu zwierząt. Tak wynika z ostatniej kontroli Najwyższej Izby Kontroli.

reklama


reklama


Gminy obawiają się, że zmiany, które mają poprawić sytuację bezdomnych zwierząt uderzą je po kieszeni. Posłowie Platformy zapewniają, że przyniosą dla nich oszczędności.

Już obecnie gminy są zobowiązane do zapewnienia opieki bezdomnym zwierzętom.

– Ustawa o ochronie zwierząt, nakładając na samorządy to zadanie własne, nie precyzuje wystarczająco obowiązków gmin w tym zakresie. Brak konkretnego ich wyszczególnienia powoduje, że większość gmin nie realizuje go właściwie – uważa Paweł Suski, poseł PO.

Dlatego parlamentarzyści chcą przyjść im z pomocą. Stworzyli projekt nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt oraz niektórych innych ustaw, który został złożony do laski marszałkowskiej.

Rejestr pomoże

Nowela to reakcja na informacje nagłaśniane przez Najwyższą Izbę Kontroli.

– W ponad 60 proc. gmin odławiano zwierzęta bez zapewnienia im miejsc w schroniskach. Wyłapywanie psów i kotów donikąd, przy równoczesnym braku ich znakowania (czipowania) otwierało drogę do uśmiercania lub wywożenia i wypuszczania ich w sąsiednich powiatach, albo prowadziło do umieszczania w przepełnionych i nie zawsze zapewniających właściwe warunki schroniskach – informuje Zbigniew Matwiej, kierownik wydziału prasowego NIK.

Dlatego Izba w ustaleniach pokontrolnych zabiegała o wprowadzenie ustawowego obowiązku rejestracji i znakowania zwłaszcza bezdomnych psów.

– Te zmianę przewiduje poselski projekt. Stworzenie centralnego rejestru i czipowanie psów jest kluczem do ukrócenia obecnych nadużyć – mówi DGP Paweł Suski.

Ponadto zobowiązuje on gminy do podejmowania raz na dwa lata uchwały w sprawie zapewnienia opieki bezdomnym zwierzętom. Proponowane przepisy wskazują również co ma znaleźć się w gminnym programie w tej sprawie. Ma on określać m.in. plan oznakowania psów przebywającej na jej terenie. Przewiduje też, że poza zapewnieniem miejsca w schronisku trzeba gmina będzie wskazywać minimalną stawkę dzienną przeznaczoną na utrzymanie w nim zwierzęcia.

Z przedstawionych przez posłów pomysłów zadowoleni są obrońcy praw zwierząt.

– To w jaki sposób samorządy zajmują się obecnie bezdomnymi zwierzętami jest skandaliczne. Władze w ogóle ten problem nie interesuje. Celem projektu jest zmobilizowanie gmin do działania w tym zakresie. Obecnie skupiają się jedynie, na odłowieniu czworononów, ich późniejszy los ich nie obchodzi – mówi Elżbieta Lipińska, przewodnicząca Fundacji „Przytul psa”.

Bez oceny skutków

Obawy co do tego projektu mają samorządowcy.

– Ten projekt to kiełbasa wyborcza – mówi wprost Andrzej Porawski ze Związku Miast Polskich. – Zmiana ta powinna zostać skonsultowana z samorządami, ponieważ ma wpływ na ich sytuację. Tymczasem skrócona ścieżka składania projektu przez Sejm, powoduje, że jedynie zostaniemy zapytani o opinię, która nie musi być nawet wzięta pod uwagę – podkreśla Andrzej Porawski.

Samorządowcy obawiają się też o koszty. Szczególnie, że przedstawiony przez posłów projekt nie zawiera oceny skutków finansowych regulacji. Rząd na razie wstrzymuje się od wydania stanowiska w jego sprawie.

– Opinia rządu do tego projektu zostanie dopiero wypracowana. Wówczas trzeba będzie wziąć pod uwagę również kwestie finansowania zaproponowanych przez posłów zmian w przepisach dla budżetu państwa jak i samorządów. Np. tego skąd wziąć pieniądze na stworzenie centralnego rejestru psów – mówi Marek Wójcik, wiceminister administracji i cyfryzacji.

Dodaje, że środki mogłyby zostać pozyskane ze źródeł zewnętrznych, np. programu Polska Cyfrowa.

– On właśnie przeznaczony jest do finansowania tworzenia systemów informatycznych – wyjaśnia DGP Marek Wójcik.

Paweł Suski, który jest przedstawicielem wnioskodawców projektu, wskazuje, że centralny rejestr psów ma prowadzić Krajowa Izba Lekarsko-Weterynaryjna.

– Uzgadnialiśmy to z izbą i to oni będą szukać środków. Mogą oczywiście starać się je pozyskać z unijnych źródeł – wyjaśnia Paweł Suski.

W jego ocenie samorządy na zaproponowanych przepisach nie stracą, ale wręcz zaoszczędzą.

– Obecnie na opiekę nad bezdomnymi zwierzętami przeznacza się 100 mln zł rocznie. Znaczna część z tych środków jest marnotrawiona, np. gmina dwa razy płaci za wyłapanie tego samego zwierzęcia, bo firma, które je odławia później je wypuszcza . Przy znakowaniu psów będzie to niemożliwe – uważa poseł.

Dodaje, że koszty czipowania psów będzie niewysoki.

– Już obecnie cena założenia jednego czipa wynosi to ok. 8 zł, a przy większej liczbie pewnie jeszcze spadnie – uważa.

Patologiom ma zapobiec przygotowany przez PO projekt nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt. Zakłada on następujące zmiany:

– Każdy pies będzie musiał być oznakowany. Obecnie jest to jedynie uprawnienie właściciela.
– Powstanie centralny rejestr psów.
– Wprowadzony zostanie zakaz trzymania psów na uwięzi w sposób stały (np. łańcuchu). Zwierzęta przebywające na terenie prywatnym będą musiały mieć do dyspozycji kojec, w którym będzie zapewniony dostęp do pokarmu i wody pitnej oraz budy lub pomieszczeń chroniących przed zimnem czy upałami.
– Straż gminna i policja będą udzielać asysty przedstawicielowi organizacji społecznej, którego życie lub zdrowie może być zagrożone w sytuacji, gdy odbiera właścicielowi zwierzę.
– Gmina będzie ponosiła koszty tymczasowej opieki nad zwierzęciem, nad którym się znęcano i które musi zostać odebrane opiekunowi.
– Zaniechanie podjęcia leczenia chorego zwierzęcia będzie uznawane za znęcanie się nad nim. Podobnie jak montowane na budynkach kolce lub druty, które mogą powodować okaleczenie ptaków.
– Podwyższona zostanie kara za zabicie zwierzęcia do trzech lat pozbawienia wolności, a za znęcanie się nad nim ze szczególnym okrucieństwem – od 3 miesięcy do trzech lat.
– Będzie możliwe dożywotnie zakazanie posiadania zwierząt w przypadku skazania sprawcy za zabicie zwierzęcia lub znęcanie się nad nim ze szczególnym okrucieństwem.
– Pojawi się konieczność uzyskania zezwolenia na prowadzenia schroniska.

Etap legislacyjny:

Projekt nowelizacji wniesiony do Sejmu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Polecane

reklama

  • StAAbrA(2015-06-15 09:08) Odpowiedz 00

    Tak !
    Koniecznie !
    To najważniejsza sprawa dla narodu polskiego !

  • bambo1987(2015-06-15 16:05) Odpowiedz 00

    Bardzo mądra myśl!!! Skończy się wtedy problem z biznesmenami cwaniaczkami, którzy prowadzą pseudoschroniska i naciągają samorządy na ogromne kwoty za to co uważają za opiekę nad bezdomnymi lub jak to miało miejsce w mojej okolicy, ukradzionymi z posesji psami.
    Identyfikacja czworonogów sprawi też, że właściciele na terenach wiejskich może w końcu poczują się do jakiejkolwiek odpowiedzialności gdy dojdzie do jakiegoś zdarzenia na drodze. Jako lekarz weterynarii wiele razy byłem wzywany do wypadku, gdzie potrącony pies zniszczył auto, a gdy przyszło do wyjaśnień zawsze okazywało się, że nikt nie wie do kogo należy.
    Mam tylko nadzieję, że ustawa zostanie napisana mądrze i nie okaże się kolejnym bublem prawnym.

  • aska_kg2(2015-06-16 00:32) Odpowiedz 00

    "Jeszcze jedno powinno się zmienić, na pewno pomogłoby to zapobiegać bezdomności zwierząt. Wszystkie suki niehodowlane powinny być poddawane sterylizacji. Pojawiałyby się tylko szczeniaczki z kontrolowanych hodowli, na które znajdowaliby się chętni. Dodatkowo każdy psiak posiadający chipa i przypisany do konkretnego właściciela- super pomysł, może osoby które pozbywają się zwierząt przed wyjazdem na wakacje itp. 3 razy zastanowiłyby się nad tym, nie byliby już anonimowi!"

    A przepraszam bardzo dlaczego SUKI maja być sterylizowane?? Chciałabym stwierdzić, że opiekunowie suk mających cieczkę pilnują aby na spacerach nie doszło do zapłodnienia... to w większości psy-samce puszczane są luzem i wyszukują suki z cieczką. Tak więc raz...to właściciele psów-samców są nieodpowiedzialni! Są winni kolejnym pojawianiu się kolejnych szczeniąt na świecie... Kto ma suczki pod dachem to wie, że nieraz jest ciężko jak pod klatką/domem czeka np. pięciu kawalerów i krew tylko zalewa co za debilni ludzie są na tych świecie!!
    Tak więc jeśli juz chcesz człowieku coś komuś usuwać chirurgicznie to jądra psom, jeśli jesteś nieodpowiedzialnym właścicielem idącym na łatwiznę puszczając swojego psa na dwór bez żadnego nadzoru!!

  • Amigos(2015-06-15 22:56) Odpowiedz 00

    Przepraszam, nie będzie można montować kolców przeciw srającym gołębiom? Chory kraj...

  • effyenne(2015-06-15 22:22) Odpowiedz 00

    gratuluję osobom które tak dzielnie walczą o rozgłos w komentarzach. Proponuje iść i się zabić,mniej problemu dla społeczeństwa...
    Co ciekawe... WIĘKSZOŚĆ z osób które tak krytykują tutaj nowe przepisy nie ma zielonego pojęcia o tym co się dzieje w schroniskach i jak wiele to kosztuje podatnika.
    Od krzywdzenia bezbronnego zwierzęcia do krzywdzenia bezbronnego dziecka nie jest daleka droga.

  • Aleksandra(2015-06-16 18:18) Odpowiedz 00

    Tak, tak tak! Mam tylko nadzieję (jak pewnie wszyscy), że PO nie ogłasza tego dla szumu, tylko w końcu coś z tym zrobi! Po raz pierwszy byłabym dumna z naszego rządu. Jedna poprawa naszego prawa to jak jedna cegiełka, małymi kroczkami wszystko da się poprawić. Z biegiem czasu i bez ciemnogrodzkich mózgów...
    Tylko, tak jak tu ktoś napisał - do tego MUSI, MUSI być dodany jeden aspekt - suki bez uprawnień hodowlanych właściciel musi wysterylizować. Nie trzeba chyba mówić, że wprowadzając to w życie, Polska w najbliższych latach załata jeden z największych problemów i dziur budżetowych?!

  • Agnieszka(2015-06-15 20:34) Odpowiedz 00

    Sytuacja zwierząt bezdomnych a i wieli przypadkach domnych jest bardzo tragiczna , psychopaci znęcający się nad zwierzaka nadal są karani symbolicznie . Mam nadzieję że ta nowelizacja będzie o wiele lepsza od obecnej ustawy . Porównywanie chorych ludzi do zwierząt to chyba zły pomysł , jedni i drudzy powinni żyć i umierać w godnych warunkach . Marzeniem jest wprowadzenie obowiązkowej sterylizacji .

  • oszukiwany(2015-06-15 20:26) Odpowiedz 00

    Wykończyli,naród,teraz jeszcze czepiają się zwierząt,za tymi przekrętami rządzącymi ,ciągnie się spalona ziemia,niszczą naród,florę i faunę,wszystko gdzie coś można przekręcić/ukraść/ Litości.

  • Haneczka(2015-06-15 20:26) Odpowiedz 00

    Co myślę ? Kupiłam psa 11 lat temu; bardzo go kocham i jest najwspanialszy, ale... życie pisze różne scenariusze. Jeśli ja dziś nie mam na chleb !!! dla siebie i dzieci, nie wspomnę o prywatnym lekarzu (córka wymaga takiego leczenia, bo NFZ nie sprostało potrzebom), to wiadomo, że nie położę kilku tysięcy (których nie mam) na leczenie psa (a na pewno w tym podeszłym wieku potrzeba full kasy - dziś wymaga leczenia oczu) . Gdybym przewidziała sytuację, że w 3 lata po wzięciu szczeniaka ulegnę wypadkowi, nigdy bym tego nie zrobiła. ale... jest jak jest... to tylko życie. Czasami sama nie jem, żeby jemu dać jeść (najczęściej); od czasu utraty przeze mnie pracy oboje straciliśmy ostro na wadze 20-30 kg. I to jest metoda na łatwe odchudzanie !!! Na czym najłatwiej zaoszczędzić ? Na żarciu!!! Żal mi tylko Czterołapka, bo wydaje mi się, że jest głodny, a Bogu ducha winny - on się ani na świat, ani do takiego domu nie prosił Pozdrawiam.

  • dziadko(2015-06-15 19:57) Odpowiedz 00

    Uwolnic też kanarki, papużki i kury z klatek, wypuścić też bydlo z chlewu i inne zwierzaczki z ZOO i zaczipować to wsio razem z kotami, szczurami i myszami. Zakazać też ptakom srania na moje auto i dachówkę mojego dachu

  • Haneczka(2015-06-15 19:54) Odpowiedz 00

    Kolejna bajka PO ? Szukają poparcia ? Trochę późno... mieli na to 8 lat, nic nie zrobili, tylko kradli i zadłużali Państwo. Już właściwie jesteśmy sprzedani, lata 1938/1939 kłaniają nam się w pas; tylko dziś będzie może bez wojny, bo młodzi zapaleńcy wyemigrowali w poszukiwaniu pracy, a reszta dogorywa w nędzy z wyłączeniem "uprzywilejowanych" - sejm :) (hihihi) senat:( (hihihi), lobbyści :( (hihihi) - Polski ŚMIETNIK - fura zbędnych urzędników do niczego i górnicy... wszyscy daj !, a skąd brać ?. Już się stoczyliśmy, szukajmy ratunku na własną rękę - proszę, wręcz błagam moje dzieci o wyemigrowanie z Polski, bo szkoda ich życia, zdrowia i 18 lat nauki dla pracy w zagranicznych handlowych firmach - marketach... bez żadnej perspektywy. I po co kwitłam w komisariatach, na żandarmerii w latach 80 itp. - szkoda było czasu i atłasu. Tak jak kiedyś sprzedano Armię Krajową ZSRR, tak w ciągu ostatnich 20 lat sprzedano Polskę Europie. Nie mamy nic do powiedzenia, nie mamy przemysłu, wojska itd. ; jesteśmy MARIONETKAMI w rękach Unii - traktowani jak ludzie drugiej kategorii - przykre. Polacy obudźcie się - nie jest rozwiązaniem ani PIS, ani PO, ani nawet KUKIZ... jeśli nie powstanie POLSKA NOWA "OŚMIORNICA", która poskleja Polskę, to mamy z głowy... będziemy odłamem... tylko czego ? Pozdrawiam POLAKÓW

  • ZAZUUUSSSS(2015-06-15 18:57) Odpowiedz 00

    http://www.strefabiznesu.echodnia.eu/artykul/na-ratunek-dla-regionu-swietokrzyska-gospodarka-lezy-na-dnie-0


    Świętokrzyskie-Drastycznie załamał się rynek wewnętrzny. Handel detaliczny zanotował największy w kraju, prawie 13-procentowy spadek, a handel hurtowy spadł o ponad 17 procent. W efekcie kondycja finansowa naszych firm jest więc bardzo zła. Pogorszyła się w porównaniu do początku 2014 roku o prawie 30 procent!

  • Aniela(2015-06-15 18:30) Odpowiedz 00

    Kiedy będzie wprowadzony podatek od psa?

  • psiara(2015-06-19 22:33) Odpowiedz 00

    Rolnik żeby trzymać ogiera lub buhaja musi mieć zezwolenie. Psy zdolne do rozrodu powinny być trzymane wyłącznie w hodowlach zarodowych, reszta winna być wysterylizowana. Dlaczego w ustawie nie ma kar za dopuszczanie do płodzenia stad kundli ?

  • WIDZĄCY POTRZEBĘ CZIPOWANIA FACHOWCÓW(2015-06-15 17:41) Odpowiedz 00

    Mam psa rasowego, ma on tatuaż czytelny (na uchu) , jest również zaczipowany. o ile pamiętam, co najmniej pięciokrotnie policja i straż miejska usiłowala sprawdzic, czy posiada czip, ani razu tego nie ustalono mimo że jeden raz ekipa fachowców ściągnęła do pomocy drugi patrol, też z fachowcami, niestety tej samej jakości. Kumpel pozyczył od jednej ze służb używany przez nich na co dzień sprzęt i znalazł czip za pierwszym podejściem, mimo że w jednej z tych służb zajmuje się kompletnie innymi sprawami.
    Raz wezwano mnie, bym się stawił z dokumentem potwierdzającym założenie czipu. Nie wykonalem tego polecenia, tylko telefon do właściwej osoby.
    Od kilku lat nie widziałem już, by ktokolwiek sprawdzał. czy zwierzak prowadzony na mieście ma czip.

  • malinovy(2015-06-15 16:33) Odpowiedz 00

    Wszystkim wypowiadającym sie negatywnie na temat polepszenia psiego losu proponuje dobrowolne, lecz bezterminowe założenie krótkiego łańcucha bez wygód. To, co generujecie swoimi słowami, to chamstwo i człowieczeństwo w jednym. Zwierzęta same się na łańcuch nie pchają...

  • Dorota(2015-06-15 16:02) Odpowiedz 00

    Jestem za tym,żeby wprowadzić monitorowanie tego co i jak robią osoby zajmujące się wyłapywaniem bezdomnych zwierząt.Czipy to też niezły pomysł.

  • Marysia(2015-06-16 06:11) Odpowiedz 00

    A co będzie z sukami bo tylko o psach? Zawsze wynajdą tematy zastępcze te wszystkie niby drobne regulacje to pozorowanie pracy! Nabijanie kasy kolesiom ciekawe który produkuje czipy i kto sprzeda system rejestru tych psów oczywiście za dziesięciokrotność normalnej ceny?Prze regulowane państwo to reżim.

  • Kuba(2015-06-15 12:07) Odpowiedz 00

    co racja -to racja -każdy wolny pies nie nałańcuchu z PO powinien być Tuningowany.
    Oni prawie wszyscy to pieski wykonujące komendy byłego Ćpunka ze Świetlika .

  • problem niezwykłej wagi(2015-06-16 08:22) Odpowiedz 00

    o ludziach bezdomnych zapomniano ? siedzą w parkach czekając na otwarcie noclegowni o godzinie 18.00, którą muszą opuścić o godz.8.00 dnia następnego bez względu na pogodę na dworze. Noclegownie są prowadzone przez fundacje typu SOS ziemi ...czy te osoby w podeszłym wieku nie powinny mieć miejsca w DPS-ach ?

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

reklama