statystyki

Koniec z metkowaniem produktów

autor: Natalia Ryńska25.05.2015, 07:00; Aktualizacja: 25.05.2015, 09:21
Twórca projektu wymaga by sposób przedstawienia ceny był jednoznaczny

Twórca projektu wymaga by sposób przedstawienia ceny był jednoznacznyźródło: ShutterStock

Od stycznia 2016 roku zmieni się sposób informowania o wartości danego towaru lub usługi. Mimo liberalizacji przepisów cena musi być znana by konsumenci w szybki i łatwy sposób mogli dokonać porównania.

reklama


reklama


Projekt rozporządzenia w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług przygotowało Ministerstwo Gospodarki. Motywacją do zmiany obecnych przepisów jest konieczność dopasowania polskich norm do prawa europejskiego (Dyrektywy PE i Rady 98/6/WE z 16 lutego 1998 r. w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom).

Zgodnie z nowymi regulacjami sprzedawcy będą musieli przedstawić konsumentom:

  • cenę aktualną w chwili oferowania do sprzedaży,
  • cenę jednostkową,
  • informację o jednostce miary, do której odnosi się cena jednostkowa i nazwę handlową towaru.

Powyższe informacje powinny być przedstawione w miejscu ogólnodostępnym, które będzie dobrze widoczne dla konsumentów. Dopuszczalne jest umieszczenie ceny:

  • na towarach,
  • bezpośrednio przy nich,
  • w ich bliskiej obecności.

Twórca projektu wymaga by sposób przedstawienia ceny był jednoznaczny. Konsument nie może mieć wątpliwości, którego towaru dotyczy dana wartość.

Cena może być przedstawiona:

  • na wywieszce,
  • w cenniku,
  • w katalogu,
  • na obwolucie,
  • w postaci nadruku, napisu na towarze lub opakowaniu.

Jak informuje projektodawca nowe przepisy będą mniej restrykcyjne dla przedsiębiorców. Zdejmą z nich konieczność metkowania każdego produktu, co powinno wpłynąć na niższą cenę danej rzeczy. Nie spowoduje to jednak pogorszenia sytuacji konsumenta.

Na przykład w stosunku do produktów przecenionych wprowadzony zostanie obowiązek informowania o powodzie obniżki. Trzeba będzie przedstawić przekreśloną „ starą cenę” obok aktualnej oraz wzmiankę o przyczynie.

Także usługodawcy będą musieli spełnić szczegółowe wymagania. Między innymi przy wejściu do lokalu (w wewnątrz lub na zewnątrz) powinni umieścić cennik, który pozwoli na łatwą identyfikację ceny z potrawą lub wyrobem. Dodatkowo w lokalu będzie musiała być odpowiednia ilość menu. A obsługa będzie zobligowana do udostępniania ich konsumentom przed złożeniem zamówienia oraz przed opłaceniem rachunku.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:gazetaprawna.pl
Tagi:ceny

Polecane

reklama

  • StAAbrA(2015-05-25 12:55) Odpowiedz 00

    Ale co tych milionów metkownic - do metkowania , i tych milionów drzew - na te metki nasprzedawali ,
    to ich .

  • konsumentka(2015-05-25 20:03) Odpowiedz 00

    Noooo, to już widzę jak ta dowolność zaowocuje działaniem na niekorzyść klienta. To jest jakieś chore.
    Cena winna być na KAZDYM produkcie, a nie gdzieś w katalogu, na półce, czy na afiszu!!!

  • konsumentka(2015-05-25 20:08) Odpowiedz 00

    Noooo, to już widzę jak ta dowolność zaowocuje działaniem na niekorzyść klienta.
    Cena winna być na KAZDYM produkcie, a nie gdzieś w katalogu, na półce, czy na afiszu!!!

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

reklama