Czy przedstawiciel firmy powinien przychodzić do klienta i kłaść pieniądze na stole? Czy ma prawo przychodzić do mieszkania dłużnika, upominając się o ich zwrot? Właśnie o to spierają się przedsiębiorcy w kontekście prac nad ustawą antylichwiarską.
Przypomnijmy: Związek Firm Pożyczkowych chce, aby ustawodawca wprost zapisał w nowelizacji ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym i prawa bankowego, że zakazane jest udzielanie pożyczek w gotówce oraz odbiór rat w domach klientów. Takie rozwiązanie zostało niedawno przyjęte na Słowacji. Provident uważa ten pomysł za fatalny. I przekonuje, że wprowadzenie takiego przepisu w praktyce wyłączyłoby z rynku pożyczek krótkoterminowych osoby nieposiadające rachunku bankowego, czyli niemal 30 proc. Polaków.
Przedstawiciele chwilówek uważają jednak tę argumentację za mało poważną.
– Zakaz przekazywania i odbierania gotówki w domu klienta nie wykluczy żadnego konsumenta z możliwości korzystania z pożyczek gotówkowych – zapewnia Paweł Grabowski, dyrektor działu prawnego Związku Firm Pożyczkowych.
– Osoby, które konta bankowego z różnych przyczyn nie chcą lub nie mogą mieć, będą przecież mogły korzystać z przekazów pocztowych – wskazuje.
Propozycja ZFP podoba się niektórym ekspertom. Tłumaczą, że jej wprowadzenie wpłynęłoby pozytywnie na bezpieczeństwo pożyczkobiorców oraz transparentność transakcji.
– Przekazywanie środków wyłącznie w formie bezgotówkowej pozwoli kontrolować ich przepływ i wyeliminować działania bezprawne, godzące w interesy klientów firm pożyczkowych – mówi dr Mariusz Bidziński, wykładowca na Wydziale Prawa SWPS oraz wspólnik w kancelarii Chmaj i Wspólnicy.
Jak dodaje, dzięki takim zmianom byłoby czarno na białym widać, kto i ile uzyskał, jakie kwoty zostały spłacone i jaka jest rzeczywista wartość wszystkich dodatkowych kosztów. W razie jakichkolwiek wątpliwości organ rozstrzygający spór mógłby opierać się na dokumentach, a nie jedynie oceniać, która ze stron mówi prawdę.
Provident uważa jednak, że kontakt przedstawiciela firmy z pożyczkobiorcą ułatwia poznanie jego potrzeb, a zarazem umożliwia konsumentom uzyskanie wszelkich informacji na temat zaciąganego zobowiązania. Nie jest także tajemnicą, że rozmowa z zainteresowaną osobą pozwala firmie lepiej ocenić, czy pożyczka zostanie spłacona.
– Wizyta merytorycznie przygotowanych konsultantów, której celem jest wytłumaczenie potencjalnemu klientowi wszystkich zasad i warunków, ma oczywiście sens. Ale konsultacja nie oznacza zawarcia umowy. Te dwie kwestie należy wyraźnie oddzielić – wskazuje dr Mariusz Bidziński.
Zdaniem przedstawicieli chwilówek przynoszenie gotówki do domu przez konsultantów, kładzenie jej na stół i wyciąganie umowy, wymierzone jest w największe ludzkie słabości. Jak wskazują osoba, która potrzebuje pieniędzy i ma je na wyciągnięcie ręki, wcale nie słucha konsultanta mówiącego o prawnych aspektach udzielanej pożyczki.
Ustawa antylichwiarska ma zostać przyjęta jeszcze w bieżącej kadencji parlamentu.
Etap legislacyjny
Skierowano pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów