Trybunał Konstytucyjny odmówił nadania dalszego biegu wnioskowi NRA o zbadanie konstytucyjności przepisu, który określa maksymalny pułap wydatków budżetowych na pokrycie kosztów pomocy prawnej z urzędu.

Zgodnie z art. 52 nowelizacji kodeksu postępowania karnego budżet przeznaczony na pokrycie kosztów obrony na żądanie ma wynieść 200 mln zł. Zdaniem samorządu adwokackiego kwestia wydatków budżetowych, zwłaszcza w perspektywie 10-letniej, nie powinna być regulowana w ustawie zmieniającej k.p.k., ale jedynie w ustawie budżetowej. NRA dowodziła także, że wprowadzanie limitów wydatków jest sprzeczne z prawem do obrony, a także budzi wątpliwości z punktu widzenia art. 2 konstytucji (zasada sprawiedliwości społecznej) oraz art. 219 ust. 1 (Sejm uchwala budżet państwa na rok budżetowy w formie ustawy budżetowej).

Zgodnie z wykładnią przyjętą przez trybunał art. 52 nowelizacji k.p.k. jest jedynie przepisem instrukcyjnym, który nie stanowi o wydatkach państwa na urzędówki.