Usprawnienie i uproszczenie postępowań przed sądami administracyjnymi. Taki jest cel uchwalonej na ostatnim posiedzeniu Sejmu nowelizacji ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Jedna z kluczowych zmian wprowadzanych ustawą dotyczy zwiększania zakresu orzekania reformatoryjnego przez Naczelny Sąd Administracyjny. W ślad za znowelizowanym art. 188 ten – w razie uwzględnienia skargi kasacyjnej i uchylając zaskarżone orzeczenie – będzie mógł rozpoznawać skargę, jeżeli tylko uzna, że istota sprawy jest dostatecznie wyjaśniona.
Zmiany wyposażają również wojewódzkie sądy administracyjne w uprawnienia do merytorycznego orzekania w przypadku kontroli decyzji i postanowień administracyjnych. Na mocy nowo wprowadzanego art. 145a sąd, uwzględniając skargę – jeżeli jest to uzasadnione okolicznościami sprawy – zobowiąże organ do wydania w określonym terminie decyzji lub postanowienia, wskazując sposób załatwienia sprawy lub jej rozstrzygnięcie, chyba że rozstrzygnięcie pozostawi uznaniu organu.
W prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm. – dalej p.p.s.a.) wprowadza się także przepisy nadające uprawnienia samokontrolne sądowi pierwszej instancji. Dzięki temu wojewódzki sąd administracyjny będzie miał możliwość uwzględniania skarg kasacyjnych. Na mocy nowego par. 2 art. 179 p.p.s.a., jeżeli przed przedstawieniem skargi kasacyjnej Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu stwierdzi, że w sprawie zachodzi nieważność postępowania albo podstawy skargi kasacyjnej są oczywiście usprawiedliwione, WSA uchylać będzie zaskarżony wyrok lub postanowienie, rozstrzygając na wniosek strony. Od wydanego orzeczenia przysługiwać będzie natomiast jeszcze skarga kasacyjna.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Etap legislacyjny
Ustawa skierowana do podpisu prezydenta