W czwartek prace nad przygotowanym przez posłów PO projektem rozpoczęła sejmowa komisja spraw wewnętrznych. Projekt został skierowany do dalszych prac w podkomisji.

Zgodnie z obowiązującą ustawą o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych grzywna grozi osobom prowadzącym statek "w stanie nietrzeźwości", czyli gdy zawartość alkoholu w organizmie przekracza 0,5 promila.

W myśl projektu noweli, do którego pozytywną opinię przygotowali rządowi legislatorzy, grzywny będą wymierzane również osobom prowadzącym statek "po użyciu alkoholu", czyli gdy jego zawartość w organizmie wynosi od 0,2 do 0,5 promila.

Poseł Józef Lassota (PO), który uzasadniał projekt, poinformował, że nowela ujednolić ma obowiązujące przepisy. Jak dodał, zastąpienie określenia "w stanie nietrzeźwości" sformułowaniem "w stanie po użyciu alkoholu" umożliwi organom ścigania nakładanie kar na osoby łamiące ten przepis, a w konsekwencji przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu wodnym.

W uzasadnieniu do projektu przywołano dane Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratowniczego, z których wynika, że w 2013 roku w Polsce utonęło 709 osób; jest to o 260 ofiar więcej niż rok wcześniej.

Jak podkreślono, osoby uprawiające sporty wodne znajdujące się pod wpływem alkoholu, a także pod wpływem innych środków działających podobnie do alkoholu stwarzają poważne niebezpieczeństwo. "Wypadek w wodzie, polegający chociażby na napłynięciu na inne osoby pływające, nawet gdy ta osoba jest dobrym pływakiem, z reguły kończy się tragicznie, bowiem warunki w wodzie są zupełnie inne niż na lądzie" - wskazano w projekcie.

"Jednocześnie, jak wynika z doświadczeń ratowników pełniących służbę na kąpieliskach, niewielkie znaczenie ma w tym przypadku ilość alkoholu, która została spożyta. Każda wypita ilość alkoholu powoduje znaczące spowolnienie reakcji i wypacza ostrość widzenia" - dodali autorzy projektu.

Zgodnie obecnymi przepisami statek, żaglówkę lub rower wodny, którym kieruje osoba pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, można usunąć z akwenu. Określone są również maksymalne opłaty za usunięcie i każdą dobę przechowywania roweru lub skutera wodnego, poduszkowca i statków, w zależności od długości kadłuba.