statystyki

Konsument musi być jasno poinformowany o obowiązku zapłaty

autor: Marek Wiera17.02.2015, 11:11; Aktualizacja: 18.02.2015, 11:07
Marek Wiera

Marek Wiera adwokat, Kancelaria Adwokacka Itlawyerźródło: Materiały Prasowe
autor zdjęcia: AB

Jaka jest skuteczność umowy zawieranej online, jeżeli w treści strony internetowej nie została zamieszczona przez przedsiębiorcę wyraźna informacja przed złożeniem zamówienia, że usługa jest odpłatna? W szczególności gdy transakcja zakończyła się zapłatą na stronie internetowej poprzez systemy płatności online, np. kartą kredytową lub przelewem. Czy w takiej sytuacji klient może się domagać od przedsiębiorcy e-commerce uznania, że transakcja jest nieważna?

Reklama


Po wejściu w życie ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. poz. 827) przedsiębiorcy e-commerce są zobowiązani do takiego ukształtowania swoich stron internetowych, aby konsument potwierdził, że wiedział najpóźniej w chwili powzięcia decyzji o złożeniu zamówienia, iż usługa świadczona online jest odpłatna. Dziś dla ważności umów zawieranych online nie wystarczy zamieszczenie na stronie cennika obok usługi lub produktu, aby spełnić obowiązek poinformowania konsumenta o jej odpłatności. Ustawa precyzuje nawet, że jeżeli do złożenia zamówienia wykorzystywany jest przycisk lub zbliżona funkcja, to muszą one zostać oznaczone w sposób jasny i zrozumiały np. poprzez podanie słów „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub innego sformułowania, które w sposób jednoznaczny wskazuje na zapoznanie się konsumenta z faktem odpłatności usługi, w tym przykładowo komunikat „zamów i zapłać” (art. 17 ust. 3).

W praktyce wydaje się, że informacja powinna być zamieszczana bądź na samym przycisku, bądź też poprzez zamieszczenie pod przyciskiem okienka z informacją, że konsument jest świadomy odpłatności usługi – dopiero zaznaczenie okienka aktywowałoby możliwość złożenia zamówienia.

Ustawa przewiduje bardzo restrykcyjny skutek niespełnienia wskazanego wyżej wymogu. Jeżeli przedsiębiorca e-commerce nie poinformuje konsumenta o odpłatności usługi według wskazanych warunków, umowa zostaje uznana za niezawartą (art. 17 ust. 4).


Pozostało jeszcze 57% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama