statystyki

Płynna granica miedzy jawnością danych a prawem do prywatności

autor: Sławomir Wikariak02.01.2015, 07:21; Aktualizacja: 02.01.2015, 08:41
Dane

Zarówno dostęp do informacji publicznej, jak i ochrona prywatności należą do kategorii podstawowych praw człowieka.źródło: ShutterStock

Czy samo otrzymanie przez zleceniobiorcę publicznych pieniędzy powoduje, że jego prywatność przestaje być chroniona? O tym, jak wyważyć prawo do informacji z prawem do bycia zostawionym w spokoju, rozmawiali uczestnicy debaty DGP

reklama


reklama


Debata DGP

Zarówno dostęp do informacji publicznej, jak i ochrona prywatności należą do kategorii podstawowych praw człowieka. Jednocześnie nierzadko są sobie przeciwstawiane. Czy mamy do czynienia z konfliktem między tymi prawami?

Wojciech Wiewiórowski Dużo bliżej mi do tych, którzy mówią o pewnej komplementarności tych praw i wolności. Jeżeli byśmy mieli mówić o konflikcie, to podobnego konfliktu można by się doszukiwać na styku wielu innych praw. Oczywiste jest natomiast, że za każdym razem, gdy korzystamy z prawa do jawności, to może ono dotyczyć sfery prywatności – naszej lub innych osób – i w tym zakresie będzie potrzeba ważenia tych, ale również innych praw, takich jak ochrona komunikacji czy wolność słowa. Ważne jest również, że mamy do czynienia nie z prawami obywatelskimi, tylko prawami człowieka. Przy czym trzeba pamiętać, że tak naprawdę ani dostęp do informacji nie wyczerpuje definicji jawności, ani też ochrona danych osobowych nie wyczerpuje definicji prywatności. Mnie jako GIODO interesuje oczywiście ochrona danych osobowych, ale jako naukowca już szerszy aspekt. Bo rzeczywiście mamy tu pewien bałagan. Przez 25 lat demokracji nie udało nam się wypracować standardów, które mówiłyby, co jest jawne, a co nie. Przeszkodą zresztą często nie bywa potrzeba chronienia prywatności, tylko informacji niejawnych, czyli tzw. tajemnicy państwowej.


Pozostało jeszcze 75% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

reklama