Projekt Ministerstwa Sprawiedliwości realizowany od 2008 do 2010 roku zakłada ułatwienie dostępu do wymiaru sprawiedliwości, usprawnienie funkcjonowania sądów, zwiększenie popularności alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów, oraz łatwiejszy dostępu obywateli do informacji o sądzie i prokuraturze.

Zgodnie z założeniami projektu "Ułatwianie dostępu do wymiaru sprawiedlliwości" do końca 2010 roku ma być rozpowszechniona skuteczna polityka informacyjno-edukacyjna, a sposób świadczenia usług interesantom sądów ma zostać zmodernizowany.

Cel projektu

Realizacja projektu ma podnieść poziom świadomości w społeczeństwie w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów, podniesienia świadomości społecznej w zakresie wiedzy na temat praw ofiar przestępstw.

W ramach przedsięwzięcia zrealizowane zostało badanie opinii publicznej na temat wizerunku wymiaru sprawiedliwości, oceny reformy wymiaru sprawiedliwości, aktualnego stanu świadomości społecznej w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów (mediacja, sąd polubowny) oraz praw osób pokrzywdzonych przestępstwem.

Badanie zostało zakończone w marcu 2009 roku, którego efektem był opublikowany raport Ministerstwa Sprawiedliwości.

Punkty obsługi klientów

Projekt zakłada usprawnienie funkcjonowania sądów, czemu mają służyć powołane punkty obsługi klientów. W ramach zadania polegającego na rozwoju sieci punktów obsługi interesantów na potrzeby tworzonych punktów w 60 sądach (docelowo ma być 90) trwają przygotowania do przetargu na zakup sprzętu komputerowego.

Wśród sądów biorących udział w projekcie znajdują się zarówno sądy okręgowe jak i rejonowe posiadające co najmniej 10 etatów sędziowskich lub asesorskich, oraz które dysponują odpowiednimi warunkami lokalowymi.

W ramach realizacji projektu planowane jest m.in. przeszkolenie 135 osób mających stanowić personel obsługujących tworzone punkty obsługi klientów.

Działania informacyjne

Wykonawcą merytorycznej części broszury informacyjno-edukacyjnej prezentującej prawa obywatela w sądzie i prokuraturze ma być Uniwersytecka Poradnia Prawna Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego.

W najbliższym czasie Ministerstwo Sprawiedliwości podpisze ze zwycięzcą konkursu umowę, wraz z przeniesieniem praw autorskich majątkowych.
Na podstawie projektu broszury informacyjno-edukacyjnej przedstawionej przez Uniwersytecką Poradnię Prawną Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego zostanie opracowana ostateczna wersja broszury na temat praw obywatela w sądzie i prokuraturze. Broszura będzie dystrybuowana w sądach i prokuraturach na terenie całego kraju.


Modernizacja strony internetowej Ministerstwa

Na etapie przygotowań jest modernizacja strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. Strona ma być bardziej funkcjonalna, oraz bardziej przyjazna dla osób podlegających tzw. cyfrowemu wykluczeni ( osoby niewidome i słabo widzące).

W ramach przedsięwzięcia pracownicy Ministerstwa Sprawiedliwości zaangażowani w całą akcję przez cały czas trwania projektu będą odpowiadać na pytania zadawane droga e-mailową, telefoniczną, lub listowną.

Projekt „Ułatwienie dostępu do wymiaru sprawiedliwości” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszy Społecznego a jego zakończenie jest przewidywane na rok 2010.

Anna Sergiej

Zobacz także:

Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego w 2008 r.

Pozwy zbiorowe w polskim prawie?