HFPC przedstawiła Ministerstwu Sprawiedliwości opinię w sprawie projektu nowelizacji kodeksu postępowania karnego, który w obecnym kształcie zmierza w kierunku diametralnej zmiany istoty postępowania karnego przed sądem. W opinii Fundacji, kierunek zmian, zasadniczo, należy ocenić pozytywnie.

Obecnie, w zakresie postępowania dowodowego, kluczową rolę odgrywa sąd. Jednak w świetle projektu nowelizacji, to właśnie na stronach postępowania będzie spoczywać ciężar przeprowadzenia dowodu.

„Co do zasady kierunek zmian oceniamy pozytywnie” - mówi Barbara Grabowska, prawniczka HFPC. „Jednak skuteczność tych rozwiązań będzie zależała od zmian w strukturze prokuratury oraz od stworzenia efektywnego systemu pomocy prawnej dla osób ubogich” - tłumaczy.

W świetle projektu nowelizacji, posiedzenia sądu, w tym m.in. te dotyczące zastosowania tymczasowego aresztowania, miałyby być niejawne. „Takie rozwiązanie budzi poważne wątpliwości natury konstytucyjnej” – mówi Barbara Grabowska.

Zobacz: HFPC krytykuje za brak zmian w prawie prasowym

Z kolei HFPC pozytywnie odnosi się do propozycji zmian w zakresie dostępu do akt postępowania przygotowawczego. Projekt zapewnia bowiem bezwarunkowy dostęp do akt postępowania przygotowawczego zawierających materiały, które uzasadniają wniosek prokuratora w przedmiocie zastosowania tymczasowego aresztowania oraz jego przedłużenia. Co więcej, projekt wprowadza obowiązek oparcia postanowienia sądu w przedmiocie zastosowania lub przedłużenia tymczasowego aresztowania wyłącznie na materiałach, które zostały udostępnione podejrzanemu lub jego obrońcy. Jak czytamy w opinii Fundacji, obie zmiany są zgodne ze standardem konstytucyjnym i strasburskim, ponieważ gwarantują równość stron w procesie karnym oraz efektywność prawa do obrony.

Ponadto HFPC sugeruje rozważenie możliwości wprowadzenia nadawania przez sąd statusu pokrzywdzonego, na podstawie szczegółowej analizy akt sprawy ,osobom ponoszącym negatywne konsekwencje przestępstwa przeciwko dobru ogólnemu.

HFPC zaproponowała także wprowadzenie kolejnej przesłanki stwierdzenia niedopuszczalności wydania osoby, której został nadany na terytorium Polski status uchodźcy. Według postulowanego rozwiązania, przesłanką stwierdzenia prawnej niedopuszczalności wydania, powinno być nadanie osobie ściganej statusu uchodźcy, nie tylko w Polsce, ale także np. w jednym z krajów UE.

PS/źródło:HFPC

Zobacz także:

HFPC w sprawie utrudnień w dostępie do akt postępowania przygotowawczego

HFPC chce lepszej ochrony informacji stanowiących tajemnicę adwokacką