W dniu 23 lutego odbyło się spotkanie przedstawicieli strony rządowej i samorządowej podczas, którego zaopiniowane zostały projekty rozporządzeń MSWiA dotyczące m.in. powstania nowego Rejestru Dowodów Osobistych oraz nowego wzoru dowodu osobistego z mikroprocesorem.

Komisja uzgodniła także nowe wzory wniosków o udostępnienie danych z rejestrów oraz obniżkę opłaty dla firm za weryfikację danych w Rejestrze Dowodów Osobistych.
Od 1 lipca 2011 roku zmieni się sposób gromadzenia informacji o wydanych i unieważnionych dowodach osobistych. Nowy Rejestr Dowodów Osobistych zasilany bezpośrednio z organów gmin zastąpi dotychczasową Ogólnokrajową Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dowodów Osobistych. Dane dotychczas zgromadzone w ewidencji zostaną przeniesione do Rejestru Dowodów Osobistych. Dzięki nowym rozwiązaniom urzędnik otrzyma możliwość bezpośredniego dostępu do Rejestru Dowodów Osobistych i rejestru PESEL.

Pisaliśmy o tym Jak będą wyglądać nowe dowodyosobiste

Możliwa będzie weryfikacja on-line danych z wniosków o wydanie dowodu osobistego w Rejestrze Dowodów Osobistych i w rejestrze PESEL, monitorowanie on-line przez gminę procesów wydawania dowodu osobistego oraz unieważnienia dowodu osobistego.
Rejestr Dowodów Osobistych będzie umożliwiał sprawdzenie w jednym miejscu statusu dowodu osobistego od momentu jego spersonalizowania aż do unieważnienia lub upływu jego terminu ważności. W rejestrze PESEL będzie na bieżąco gromadzona informacja o ostatnio wydanym dowodzie osobistym.
Zmienią się wzory wniosków o udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych. Od 1 lipca 2011 roku będą bardziej przejrzyste, ułatwiając poprawne wypełnianie poszczególnych rubryk przez wnioskodawców. Wniosek będzie można wypełnić i przesłać w formie papierowej lub elektronicznie. Natomiast od 1 sierpnia 2011 roku zmienią się wzory wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców oraz rejestru PESEL
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji skierowało również do uzgodnień komisji projekt rozporządzenia określający m.in. wzór nowego dowodu osobistego oraz procedurę jego wydawania, wymiany i sposób postępowania na wypadek utraty i zwrotu. Format i wymiary dokumentu będą identyczne, jak w przypadku plastikowych dowodów osobistych. Wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można jak dotychczas składać osobiście. Przyjęto także nowe rozwiązanie polegające na możliwości sporządzenia wniosku przez pracownika urzędu gminy. Wniosek o nowy dowód można składać także w formie elektronicznej, uwierzytelniając go podpisem elektronicznym. Wymogi dotyczące fotografii załączanej do wniosku będą analogiczne, jak w przypadku zdjęć dołączanych do wniosków paszportowych. Dzięki temu osoby ubiegające się o dowód osobisty oraz paszport będą mogły skorzystać z tego samego formatu zdjęcia.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego uzgodniła 38 propozycji zmian w prawie oraz omówiła sprawy dodatkowe. Kolejne spotkanie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego odbędzie się 30 marca 2011 roku.

PS/źródło:MSWiA

Zobacz także:

Lewiatan: niepotrzebne zmiany w e-fakturach

GIODO ułatwił rejestrację zbiorów danych