Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał , że reklama Veroni Mineral Fit wprowadzała konsumentów w błąd. Na spółkę Zbyszko Company nałożono karę w wysokości 240 tys. złotych.

Zakończone przez Prezes UOKiK postępowanie przeciwko spółce Zbyszko Company w sprawie kampanii promocyjnej produkowanego przez nią napoju Veroni Mineral Fit miało wyjaśnić m.in., czy zawarta w reklamie sugestia, że za wyjątkiem reklamowanego produktu wszystkie inne aromatyzowane napoje bezalkoholowe są szkodliwe ze względu na zawarte w nich konserwanty, mogła wprowadzić konsumentów w błąd co do szkodliwości stosowania dozwolonych substancji dodatkowych.

Chodzi o zastosowane w przedmiotowej reklamie zabiegi socjotechniczne mające nakłonić konsumentów do nabywania reklamowanego produktu (m.in. sformułowanie: większość z Państwa nie kupuje wód smakowych. Trudno się dziwić – benzoesan sodu, sorbinian potasu – to konserwanty. Jeszcze trochę a będziemy wszyscy świecić. Dodatkowo postać aktorki otaczała łuna świetlna, a butelka z napojem zawierającym konserwanty została wyrzucona do kosza na śmieci. Skargi w tej sprawie złożyli do UOKiK Polska Federacja Producentów Żywności i Krajowa Izba Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy.

Zdaniem Prezes UOKiK oceniana reklama skonstruowana była w sposób, który sugerował, że za wyjątkiem promowanego produktu wszystkie inne tzw. „wody smakowe” są szkodliwe ze względu na zawarte w nich konserwanty.

UOKiK uznał, że reklama wprowadza w błąd, gdyż na jej podstawie konsument uzyskuje fałszywe wyobrażenie na temat towaru lub usługi. Wprowadzające w błąd informacje mogą wpłynąć na jego decyzję dotyczącą nabycia towaru lub usługi.

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów daje Prezesowi UOKiK możliwość nałożenia kary finansowej w wysokości 10 proc. ubiegłorocznych przychodów na przedsiębiorcę, który narusza zbiorowe interesy konsumentów. W tym wypadku kara wynosi 240 856 zł. Decyzja nie jest ostateczna. Spółka złożyła odwołanie od decyzji Prezesa UOKiK. Sprawa będzie rozpatrywana przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak podaje UOKiK nie tylko reklama może wprowadzać klientów w błąd, ale również informacje zawarte na opakowaniu produktu.

Wynik kontroli przeprowadzonej w 2008 roku ukazuje, że wśród skontrolowanych 1138 produktów aż 135 budziło zastrzeżenia. Nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim niewłaściwego oznakowania-niewymieniania w składzie konserwantów, zatajaniu informacji o zwartym cukrze w produkcie, czy niezgodnej z przepisami i deklaracjami producentów jakości.

UOKiK/AS

Zobacz także:

Problem z reklamacją-pomoc UOKiK

Umowa o pracę tylko po polsku