Przedsiębiorcy, którzy zajmowali sięodbieraniem odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w Częstochowie, zawarli niedozwolone porozumienie ustalając ceny za świadczone usługi - uznała Prezes UOKiK. Kara nałożona na przedsiębiorców wynosi prawie 3 mln złotych.

Urząd Kontroli Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie na podstawie otrzymanych informacji, które dotarły do Urzędu. Z informacji wynikało, że najwięksi przedsiębiorcy zajmujący się odbieraniem odpadów w Częstochowie, dysponujący co najmniej 70 proc. udziałem na tym rynku, planują podnieść ceny na świadczone usługi w takiej samej lub zbliżonej wysokości.

Wszczęte postępowanie antymonopolowe wykazało, że od 1 października 2006 roku pięciu przedsiębiorców podniosło ceny wywozu odpadów komunalnych do tego samego poziomu. Identyczna podwyżka została dokonana 1 listopada 2006 roku przez dwóch pozostałych. W podobnym czasie podjęte zostały również decyzje o podwyższeniu cen przez poszczególnych przedsiębiorców.

UOKiK nie kwestionował prawa przedsiębiorców do podwyższania cen na świadczone usługi, ale sposób wprowadzenia ich w życie. Wspólne uzgadnianie cen jest zakazane przez prawo antymonopolowe. Porozumienie spowodowało szkody również po stronie odbiorców usług, w tym konsumentów. Zostali oni pozbawieni podstawowego prawa do możliwości wyboru najkorzystniejszej pod względem cenowym oferty.

Już w trakcie prowadzonego przez Urząd postępowania przedsiębiorcy wprowadzili nowe cenniki na świadczone usługi. W związku z tym UOKiK stwierdził zaniechanie stosowania praktyki.

Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorcom przysługuje prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK/AS

Zobacz także:

Sejm odrzucił veto Prezydenta w sprawie KSSiP

SN w sprawie uwierzytelnienia pełnomocnictwa