Powracające w dyskusjach kontrowersje wokół podstaw prawnych współpracy z Rosją w związku z prowadzeniem śledztwa w sprawie katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem, skłoniły Prokuraturę Generalną do przedstawienia opinii Departamentu Współpracy Międzynarodowej Prokuratury Generalnej w powyższej kwestii.

W opinii czytamy, iż międzynarodowa współpraca prawna, polegająca na gromadzeniu materiału dowodowego dla potrzeb krajowych postępowań karnych może odbywać się wyłącznie w ściśle określonym trybie i formach. W tej mierze podstawą do wskazanej współpracy nie są porozumienia sektorowe zawierane przez inne resorty administracji państwowej.

W sprawie zaistniałego w dniu 10 kwietnia 2010 roku w pobliżu lotniska wojskowego w Smoleńsku nieumyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu powietrznym samolotu TU-154, w wyniku którego śmierć ponieśli jego pasażerowie, oraz członkowie załogi - podstawą do prowadzenia współpracy prokuratur Polski i Federacji Rosyjskiej nie może być więc Porozumienie z 7 lipca 1993 roku o dwustronnej współpracy w dziedzinie wojskowej – podkreśla w opinii Prokuratura Generalna.

Porozumienie to wiąże wyłącznie resorty, które są jego stronami, a ponadto jego przedmiotowy zakres nie dotyczy w żadnym aspekcie kooperacji organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości. Żadne z jego postanowień nie odnosi się do wzajemnej współpracy prawnej w sprawach karnych, co uniemożliwia oparcia wzajemnej współpracy prokuratur Polski i Federacji Rosyjskiej na ww. porozumieniu.

PS/PG