Od dnia 21 grudnia 2012 roku, będzie miała zastosowanie reguła jednolitych dla obu płci składek i świadczeń. Dyrektywa unijna zakazuje uwzględniania kryterium płci przy obliczaniu składek i świadczeń ubezpieczeniowych na podstawie umów ubezpieczenia.

Dyrektywa 2004/113/WE zakazuje wszelkiej dyskryminacji ze względu na płeć, w zakresie dostępu do towarów i usług oraz dostarczania towarów i usług.
Obecnie państwa członkowskie mogą dopuścić odstępstwa
Dyrektywa zakazuje co do zasady uwzględniania kryterium płci przy obliczaniu składek i świadczeń ubezpieczeniowych na podstawie umów ubezpieczenia zawartych pod dniu 21 grudnia 2007 r. Istnieje jednak jeden wyjątek, który polega na tym, że poczynając od 21 grudnia 2007 r., państwa członkowskie mogą dopuścić odstępstwa od reguły składek i świadczeń jednolitych dla obu płci, jeżeli będą mogły zapewnić, że dane aktuarialne i statystyczne, na podstawie których dokonano wyliczeń, są regularnie uaktualniane i ogólnodostępne. Odstępstwa są dozwolone jedynie w sytuacji, gdy prawo krajowe nie stosuje jeszcze reguły składek i świadczeń jednolitych dla obu płci. Pięć lat po transpozycji dyrektywy, czyli 21 grudnia 2012 r., państwa członkowskie powinny dokonać ponownej analizy uzasadnienia dla tych odstępstw, biorąc pod uwagę najbardziej aktualne dane aktuarialne i statystyczne oraz sprawozdanie Komisji sporządzone po trzech latach od transpozycji dyrektywy.
Skarga o stwierdzenie nieważności belgijskiej ustawy transponującej dyrektywę
W związku ze skargą o stwierdzenie nieważności belgijskiej ustawy transponującej dyrektywę, sąd belgijski zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości o dokonanie oceny ważności odstępstwa wprowadzonego w dyrektywie w świetle norm prawnych wyższego rzędu, czyli zasady równości kobiet i mężczyzn, usankcjonowanej prawem Unii.
Trybunał uważa iż wyjątek przewidziany w dyrektywie był zasadny
ETS w swoim wyroku podkreślił, że Unia we wszystkich swoich działaniach zmierza do zniesienia nierówności oraz do wspierania równości mężczyzn i kobiet. Z uwagi jednak, na to, że w czasie kiedy przyjmowano wzmiankowaną dyrektywę, stosowanie czynników aktuarialnych związanych z płcią było szeroko rozpowszechnione przy świadczeniu usług ubezpieczeniowych, prawodawca miał prawo wdrażać regułę składek i świadczeń jednolitych dla obu płci, w sposób stopniowy i z zachowaniem właściwych okresów przejściowych. W tym celu właśnie, dyrektywa wprowadziła wyjątek od ogólnej reguły składek i świadczeń jednolitych dla obu płci, ustanowionej tą samą dyrektywą, poprzez umożliwienie państwom członkowskim podjęcia decyzji o zezwoleniu na istnienie proporcjonalnych różnic między ubezpieczonymi w przypadkach, w których użycie płci jest czynnikiem decydującym w ocenie ryzyka, na podstawie odpowiednich i dokładnych danych aktuarialnych i statystycznych.

Trybunał orzekł, iż wobec braku w dyrektywie przepisu dotyczącego okresu stosowania tych różnić, państwa członkowskie, które skorzystały z uprawnienia, są upoważnione do tego by zezwalać ubezpieczycielom na takie nierówne traktowanie bez ograniczenia w czasie.

Wyjątek od równego traktowania kobiet i mężczyzn musi być uznany za nieważny

Zdaniem Trybunału istnieje niebezpieczeństwo, że ten wyjątek od równego traktowania kobiet i mężczyzn przewidziany w dyrektywie znajdzie bezterminowe przyzwolenie w prawie Unii. W konsekwencji przepis pozwalający zainteresowanym państwom członkowskim na utrzymywanie, bez ograniczenia czasowego, odstępstwa od reguły składek i świadczeń jednolitych dla obu płci jest sprzeczny z urzeczywistnianiem celu równego traktowania kobiet i mężczyzn i powinien zostać uznany za nieważny z upływem odpowiedniego okresu przejściowego.

W rezultacie Trybunał orzekł, że w sektorze usług ubezpieczeniowych odstępstwo od ogólnej zasady składek i świadczeń jednolitych dla obu płci jest nieważne ze skutkiem na dzień 21 grudnia 2012 r.

RO/ źródło: ETS

Zobacz także:

Wyrok WSA w sprawie unieważnienia Karty Polaka

Zakaz transmisji wyłącznej mistrzostw świata i Europy w piłce nożnej