W dniu 15 listopada 2011 r. o godz. 9.00 Trybunał Konstytucyjny rozpozna pytanie prawne Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie dotyczące wysokości opłat za przechowywanie zajętego przez urząd celny towaru.

Trybunał Konstytucyjny orzeknie w sprawie zgodności art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 roku - Prawo celne i § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie stawek opłat pobieranych przez organy celne z art. 92 ust. 1 i art. 2 konstytucji.

Towary wprowadzone na obszar celny Unii Europejskiej z naruszeniem przepisów podlegają zajęciu w celu uregulowania ich sytuacji prawnej. Przechowywane są czasowo w depozycie urzędu celnego. Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy Prawo celne za przechowanie towarów w depozycie lub magazynie czasowego składowania prowadzonym przez organ celny, pobierana jest opłata stanowiąca dochód budżetu państwa. Na podstawie upoważnienia ustanowionego w ust. 2 powyższego przepisu, Minister Finansów w rozporządzeniu określił m.in. stawki opłat za takie przechowywanie towarów.

Zobacz: TK: Zgoda rodziców na leczenie małoletniego zgodna z konstytucją

W ocenie sądu pytającego, upoważnienie to ma charakter blankietowy i nie spełnia wymogów określonych w konstytucji. Kwestionowany przepis stanowiąc delegację ustawową do wydania rozporządzenia określającego stawki opłat pobieranych przez organy celne, mimo że dotyczy obowiązku ponoszenia opłat stanowiących dochód budżetu państwa, nie określa żadnych granic realizacji tego obowiązku.

Zgodnie z § 2 ust. 1 kwestionowanego rozporządzenia, za przechowywanie towarów niewspólnotowych w depozycie pobiera się opłatę w wysokości 5 % ich wartości celnej, jednak nie mniej niż 3 % przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, w kwartale poprzedzającym przyjęcie towarów do depozytu za każdy rozpoczęty miesiąc.

Zobacz: TK: Ekstradycja polskiego obywatela zgodna z konstytucją

W rezultacie osoby których towary o niewielkiej wartości są przechowywane w magazynie, ponoszą relatywnie wyższą opłatę niż osoby, których przechowywane towary mają większą wartość. Zdaniem sądu pytającego narusza to zasadę sprawiedliwości społecznej, oraz zasady równości i proporcjonalności.

W kwestionowanym rozporządzeniu nie zostały uwzględnione istotne okoliczności mające wpływ na koszty przechowania towaru, takie jak ilość oraz rozmiary przechowywanego towaru w magazynie. Prowadzi to do nakładania niewspółmiernie wysokiej opłaty w stosunku do ilości nielegalnie wprowadzonego na obszar unii towaru.

PS/źródło:TK

Zobacz także:

TK: Zasady zwrotu kosztów nauki żołnierzy zawodowych są zgodne z konstytucją

TK rozstrzygnie o dopuszczalności kontroli konstytucyjności aktów prawa wtórnego UE