W dniu 14 września 2011 roku odbyła się debata nt. „Co mogą służby?”, w której uczestniczyli m.in. Minister Sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski, Paweł Wojtunik – szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz Adam Rapacki – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw wprowadzono istotne ograniczenie przesłanki stosowania kontroli operacyjnej w odniesieniu do wszystkich służb uprawnionych do jej stosowania, przyjmując że stosowanie takiej kontroli dopuszczalne jest wyłącznie wówczas, gdy inne środki okazały się bezskuteczne albo nieprzydatne.

Rezygnacja z przesłanki prawdopodobieństwa, że inne środki będą nieprzydatne lub bezskuteczne, jako podstawy zarządzenia kontroli operacyjnej ma na celu ograniczenie podstaw do stosowania tej kontroli wyłącznie do sytuacji, w których stwierdzona zostanie nieprzydatność bądź nieskuteczność innych metod.

Zobacz: WSA o odmowie udostępniania statystyk podsłuchów

Ustawa ta wprowadza jednocześnie wyraźną regulację nakładającą na Policję oraz służby specjalne obowiązek przesyłania do sądu wraz z wnioskiem kontroli operacyjnej materiałów uzasadniających potrzebę zastosowania takiej kontroli.

Podczas debaty Minister Sprawiedliwości przypomniał, że warto także zwrócić uwagę na wprowadzony ustawą wyraźny zakaz wykorzystania materiałów pozyskanych podczas stosowania kontroli operacyjnej w jakimkolwiek innym postępowaniu niż postępowanie karne w sprawie o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, w stosunku do którego dopuszczalne jest stosowanie takiej kontroli, a także przewidziany w projekcie mechanizm niszczenia tych wszystkich materiałów uzyskanych w toku kontroli operacyjnej, które nie zawierają dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego.

Zobacz: TK: Środki przymusu bezpośredniego stosowane przez CBA niekonstytucyjne

Dostrzegając, że dane telekomunikacyjne dostarczają znacznej liczby informacji o obywatelu Minister Krzysztof Kwiatkowski przypomniał, że rząd podjął także działania zmierzające do wypracowania rozwiązań normatywnych porządkujących problematykę pozyskiwania danych telekomunikacyjnych.

Decyzją z dnia 8 marca 2011 r. Premier Donald Tusk powołał w ramach Kolegium Spraw Służb Specjalnych Zespół ds. pozyskiwania danych telekomunikacyjnych, którego podstawowym zadaniem jest wypracowanie stanowiska w sprawie zakresu zmian legislacyjnych dotyczących pozyskiwania przez uprawnione organy informacji objętych tajemnicą telekomunikacyjną oraz przygotowanie propozycji tych zmian.

Zgodnie ze wstępnymi założeniami reformy projektowane są również rozwiązania ustrojowe, w tym wprowadzenie specjalnych pełnomocników w Policji i służbach specjalnych, do których zadań należałaby kontrola prawidłowości pozyskiwania przez uprawnione organy państwowe danych telekomunikacyjnych, jak również powołanie niezależnego organu, który byłby uprawniony do kontrolowania prawidłowości podejmowanych przez Policję i służby specjalne działań w ramach czynności operacyjno-rozpoznawczych. Przedstawione założenia mają charakter wstępny i mogą ulegać dalszym zmianom.

PS/źródło:MS

Zobacz także:

Cyberprzestępczość przedmiotem zainteresowań ABW

WSA: Bezczynność szefa ABW odnośnie pytania o podsłuchy