W dniu 8 sierpnia 2012 roku Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy, która ma na celu dokonanie podziału obowiązków pomiędzy ministrem spraw wewnętrznych, a wojewodą w zakresie rejestracji danych o utracie lub nabyciu obywatelstwa, a także przekazywania tych danych właściwym organom.

Zmiany wynikają z konieczności dostosowania przepisów do ustawy z 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim.

Jedna z nich polega na tym, że obowiązek przekazywania do gminy danych o nabyciu lub utracie obywatelstwa polskiego, spoczywać będzie nie tylko na wojewodzie, ale dodatkowo na ministrze właściwym do spraw wewnętrznych.

Co więcej rozwiązania przyjęte w przedmiotowej ustawie pozwolą na sprawną rejestrację danych o zmianie obywatelstwa w zbiorze PESEL, a także innych rejestrach centralnych. Ponadto nowe przepisy umożliwią unieważnianie z urzędu dowodów osobistych osób, które utraciły obywatelstwo polskie.

Zobacz: Na nowe dowody osobiste poczekamy do 2013 roku

Zmienione regulacje uprawniają, oprócz wojewody, także ministra właściwego do spraw wewnętrznych do dokonywania zmian w rejestrze PESEL, zgodnie z kompetencjami przyznanymi w ustawie o obywatelstwie polskim.

Nowelizacja wprowadziła też zmianę w ustawie o dokumentach paszportowych przewidującą, że paszport będzie tracił ważność z dniem utraty obywatelstwa polskiego.

PS/źródło:KPRP

Zobacz także:

Od 2013 roku do lekarza tylko PESELem

Wpisy dzieci w paszportach rodziców tracą ważność