W dniu 8 sierpnia 2012 roku Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy, która ma na celu dokonanie podziału obowiązków pomiędzy ministrem spraw wewnętrznych, a wojewodą w zakresie rejestracji danych o utracie lub nabyciu obywatelstwa, a także przekazywania tych danych właściwym organom.
Zmiany wynikają z konieczności dostosowania przepisów do ustawy z 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim.
Jedna z nich polega na tym, że obowiązek przekazywania do gminy danych o nabyciu lub utracie obywatelstwa polskiego, spoczywać będzie nie tylko na wojewodzie, ale dodatkowo na ministrze właściwym do spraw wewnętrznych.
Co więcej rozwiązania przyjęte w przedmiotowej ustawie pozwolą na sprawną rejestrację danych o zmianie obywatelstwa w zbiorze PESEL, a także innych rejestrach centralnych. Ponadto nowe przepisy umożliwią unieważnianie z urzędu dowodów osobistych osób, które utraciły obywatelstwo polskie.
Zobacz: Na nowe dowody osobiste poczekamy do 2013 roku
Zmienione regulacje uprawniają, oprócz wojewody, także ministra właściwego do spraw wewnętrznych do dokonywania zmian w rejestrze PESEL, zgodnie z kompetencjami przyznanymi w ustawie o obywatelstwie polskim.
Nowelizacja wprowadziła też zmianę w ustawie o dokumentach paszportowych przewidującą, że paszport będzie tracił ważność z dniem utraty obywatelstwa polskiego.
PS/źródło:KPRP
Zobacz także: