W dniu 6 sierpnia 2011 roku wchodzi w życie rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie sposobu prowadzenia działalności reklamowej i telesprzedaży w programach radiowych i telewizyjnych, które nakłada na nadawców obowiązek dbania o poziom głośności emitowanych reklam.

Kontrola głośności reklam

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji od czerwca 2011 roku monitorowała poziom głośności reklam w programach telewizyjnych. Monitoring został zakończony w lipcu. Mierzono głośność reklam u 58 nadawców telewizyjnych, których działalność podlega przepisom ustawy o radiofonii i telewizji. Pomiary prowadził, na zlecenie KRRiT Uniwersytet Muzyczny w Warszawie.

Zgodnie ze znowelizowanym w czerwcu 2011 r. rozporządzeniem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie sposobu prowadzenia działalności reklamowej i telesprzedaży w programach radiowych i telewizyjnych, nadawcy są zobowiązani do dbania by poziom głośności emitowanych reklam i telesprzedaży nie przekraczał poziomu głośności audycji je poprzedzających.

W przypadku łamania przepisów, Przewodniczący KRRiT może podjąć decyzje o nałożeniu na nadawcę kary wynikającej z art. 53 ustawy o radiofonii i telewizji.

Zobacz: UOKiK: Reklama nie może wprowadzać konsumentów w błąd

Reklama musi być oznaczona

Rozporządzenie stanowi ponadto, iż reklama i telesprzedaż powinny być wyodrębnione od innych części programu i oznaczone w sposób wizualny, dźwiękowy lub przestrzenny na początku i na końcu bloku. Oznaczenie reklamy, z wyłączeniem autopromocji, powinno zawierać słowo „reklama” lub „ogłoszenie płatne”.

Reklama w radiu

W radiu informacje o cenie lektor czyta tuz przed lub po komunikacie o numerze telefonu przypisanego do danej loterii.

Czas na reklamę

Ponadto rozporządzenie stanowi, iż nadawca nie może udostępnić więcej niż 35% czasu wykorzystywanego na reklamy i telesprzedaż w okresie jednego roku na reklamę i telesprzedaż produktów i usług jednego przedsiębiorcy lub ugrupowania gospodarczego.

Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 30 czerwca 2011 r.w sprawie sposobu prowadzenia w programach radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży.

Paulina Szewioła

Zobacz także:

Reklama a prawo

Walka z dyskryminacją w reklamie