Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, który zakłada zwiększenie efektywności działania funduszy inwestycyjnych otwartych na krajowym i europejskim rynku usług finansowych.

Nowe regulacje przygotowano ze względu na konieczność wdrożenia do polskiego prawa przepisów europejskich. Chodzi przede wszystkim tzw. dyrektywę UCITS IV oraz dwie dyrektywy wykonawcze do niej.

Projekt przewiduje wprowadzenie regulacji prawnych umożliwiających transgraniczne łączenie funduszy inwestycyjnych otwartych oraz zmianę zasad łączenia się krajowych funduszy inwestycyjnych. Mają obowiązywać jednolite przepisy dotyczące łączenia funduszy inwestycyjnych, co w konsekwencji powinno obniżyć koszty ich łączenia.

Zobacz: PPP niedostatecznie wykorzystane w sporcie, rekreacji i turystyce

Zmiany dotyczyć będą także tworzenia funduszy podstawowych i powiązanych tj. master-feeder funds. Idea funduszy master-feeder przewiduje, że fundusz powiązany będzie mógł inwestować wszystkie swoje aktywa w innym funduszu podstawowym. Możliwe ma być tworzenie funduszy podstawowych i powiązanych, zarówno wtedy, gdy mają one swoje siedziby w Polsce, jak i wówczas, gdy ich siedziby będą w Polsce i innym państwie członkowskim.

Projekt zakłada również uproszczenie przepisów dotyczących wprowadzania przez krajowe fundusze inwestycyjne otwarte, swoich jednostek uczestnictwa do obrotu w innych państwach członkowskich, a także wprowadzania zagranicznych funduszy UCITS do obrotu w Polsce.

Zobacz: Czy nowe zasady opodatkowania zagranicznych funduszy inwestycyjnych są alternatywą dla dotychczasowych rozwiązań?

Zakłada się także wprowadzenie „paszportu” dla zarządzających funduszami inwestycyjnymi. W rezultacie towarzystwa funduszy inwestycyjnych będą mogły zarządzać funduszami w innych państwach członkowskich, a jednocześnie spółki zarządzające z innych państw członkowskich będą mogły zarządzać funduszami inwestycyjnymi w Polsce. Powinno to przyczynić się do redukcji kosztów związanych z procesami zarządzania tymi funduszami.

PS/źródło:KPRM

Zobacz także:

KE wstrzymała fundusze na rozwój elektronicznej administracji

Jak Polska wykorzystuje unijne fundusze?