Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce różnicuje opłaty za dystrybucję karnetów TIR. Postępowanie antymonopolowe wszczęte przez Prezes UOKiK ma zweryfikować czy jest to działanie zgodne z prawem.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce jest największym stowarzyszeniem w branży transportu drogowego w naszym kraju – skupia blisko 4 tysiące podmiotów.

Jest jedynym w Polsce dystrybutorem karnetów TIR. Zgodnie z międzynarodową konwencją z 1975 roku jego posiadanie ułatwia międzynarodowy przewóz towarów w transporcie drogowym. Dzięki karnetowi przewoźnik może np. przejechać przez kilka państw bez kontroli celnej.

Zobacz: Zgoda UOKiK na przejęcie PNI przez Budimex

Zrzeszenie wydaje te zaświadczenia na mocy porozumienia z Ministerstwem Finansów, wszystkim podmiotom, którym władze celne nie odmówiły korzystania z procedury TIR.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziło zróżnicowanie opłaty manipulacyjnej za wydanie karnetu, pobieranej przez Zrzeszenie. Przewoźnicy zagraniczni oraz polscy, którzy nie należą do ZMPD muszą płacić ponad dwukrotnie więcej niż jego członkowie.

Zobacz: UOKiK wydał kolejną zgodę na koncentrację

Taka praktyka ma miejsce od 2001 roku. W trakcie postępowania UOKiK sprawdzi czy ZMPD, wykorzystując fakt, że jest jedynym dystrybutorem karnetów TIR, ogranicza konkurencję pomiędzy przewoźnikami, dyskryminując podmioty będące poza jego strukturami.

PS/źródło: UOKiK

Zobacz także:

UOKiK zakwestionował klauzule umowne stosowane przez deweloperów

Warunkowa zgoda UOKiK na koncentrację na rynku sprzedaży produktów FMCG