Nowe technologie w około 40% urzędów poprawiły sprawność załatwiania spraw jak i efektywność wykorzystania zasobów urzędów – wynika z raportu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

MSWiA wspólnie z instytutem badawczym ARC Rynek i Opinia przeprowadziło Badanie wpływu informatyzacji na działania administracji publicznej w Polsce w 2011 r. Jest to kolejna, siódma już edycja, która pokazuje rozwój technologii teleinformatycznych w Polsce i ich wpływ na działanie urzędów administracji publicznej. W tegorocznym badaniu ankietowych, które przeprowadzano on-line w okresie czerwiec-lipiec, wzięło udział ponad 1600 urzędów wszystkich szczebli w Polsce, w tym urzędy administracji samorządowej i administracja rządowa.

Jak wynika z raportu elektroniczny system zarządzania dokumentacją posiada większość urzędów marszałkowskich i powiatowych. Dzięki niemu możliwa jest elektroniczna wymiana akt danej sprawy w obrębie urzędu. Z tej formy korzysta 77% urzędów administracji rządowej i 71% samorządowej.

Zobacz: Więcej instytucji będzie elektronicznie informować o pomocy publicznej

Jednakże jak wskazuje raport posiadanie elektronicznego systemu zarządzania dokumentacją wciąż nie przekłada się na wyeliminowanie w urzędzie tradycyjnego obiegu dokumentów papierowych. W zdecydowanej większości urzędów, bez względu na szczebel, funkcjonuje podwójny obieg dokumentów, czyli te same dokumenty są przetwarzane w ramach tradycyjnego obiegu papierowego i w systemie elektronicznym.

Badano także stopień wykorzystania elektronicznej skrzynki podawczej oraz platformy ePUAP w zakresie świadczenia usług elektronicznych dla klientów. Zdecydowana większość urzędów, prawie 90%, posiada elektroniczną skrzynkę podawczą, podczas gdy w 2010 r. posiadało ją 74% urzędów. Większość elektronicznych skrzynek podawczych znajduje się na platformie ePUAP, posiada je 70% urzędów.

Zobacz: GIODO o ochronie danych w dobie informatyzacji

Znacznie rzadziej dostępna jest funkcja złożenia wniosku elektronicznego. Natomiast w 17% urzędów rządowych i samorządowych strony internetowe dają możliwość śledzenia na jakim etapie jest załatwiana sprawa. Spośród wszystkich usług świadczonych elektronicznie przez urzędy najpopularniejsze to m.in. rejestracja i zmiana danych w zakresie działalności gospodarczej, udostępnienie informacji publicznej, udział w zamówieniach publicznych i składanie dokumentacji przetargowych czy pobieranie formularzy i wzorów wniosków.

Zobacz: Społeczeństwo informacyjne w Polsce

Ponad 60% urzędów gminnych udostępnia komputery lub stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu dla obywateli . Najwięcej, bo 80%, w województwie warmińsko-mazurskim, a najmniej - tylko 36% w lubuskim. Prawie 40% urzędów gminnych promuje korzystanie z Internetu wśród osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym, a ponad 30% wspiera lub organizuje kursy i szkolenia informatyczne dla obywateli.

PS/źródło:MSWiA

Zobacz także:

Informatyzacja dostępu do aktów prawnych

Informatyzacja wymiaru sprawiedliwości