Kodeks Etyki Polskiego Związku Solaryjnego może zawierać postanowienie ograniczające konkurencję. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie antymonopolowe w tej sprawie.

Kodeks Etyki Polskiego Związku Solaryjnego, to zbiór zasad dotyczących wykonywania zawodu przez właścicieli solariów, producentów oraz dystrybutorów wyposażenia. Wątpliwości UOKiK budzi jedno z postanowień zawartych w kodeksie, które może określać ceny minimalne sprzedaży wyposażenia solariów.

Polski Związek Solaryjny jest w rozumieniu prawa antymonopolowego związkiem przedsiębiorców, a więc ponosi odpowiedzialność za działania, które wywołują lub mogą wywołać antykonkurencyjne skutki na rynku dystrybucji urządzeń i produktów stanowiących wyposażenie solariów.

Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji. Przez porozumienia rozumie się umowy zawierane między przedsiębiorcami, uzgodnienia dokonane w jakiejkolwiek formie przez dwóch lub więcej przedsiębiorców, a także uchwały lub inne akty związku przedsiębiorców lub ich organów statutowych. Antykonkurencyjne praktyki polegające na ustaleniu minimalnej ceny na określony produkt lub usługę bezpośrednio ograniczają przedsiębiorcom możliwości rywalizowania na rynku, ponadto pośrednio wpływają na portfele konsumentów, którzy zmuszeni są do płacenia wyższych cen.

UOKiK/AS

Zobacz także:

UOKiK: Nieuczciwe praktyki bankowe

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o koncentracji przedsiębiorstw