W ocenie Trybunału brak publikacji wytycznych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w języku polskim nie stoi na przeszkodzie temu, by polski organ regulacyjny mógł się na nie powoływać w decyzji skierowanej do jednostki.

Sprawa dotyczyła Polskiej Telefonii Cyfrowej. W 2006 toku Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej ustalił, że PTC zajmuje znaczącą pozycję na rynku świadczenia usługi zakańczania połączeń głosowych i, mocą decyzji, nałożył na to przedsiębiorstwo określone obowiązki regulacyjne. Polska Telefonia Cyfrowa wniosła odwołanie od decyzji krajowego organu regulacyjnego twierdząc, że nie można powołać się wobec niej na wytyczne z 2002 r., na podstawie których wydana została wskazana decyzja, ponieważ wytyczne te nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w języku polskim.

Pytanie SN do Trybunału

Sąd Najwyższy, do którego wniesiono skargę kasacyjną, zwrócił się do Trybunału z pytaniem, czy akt przystąpienia z 2003 r. sprzeciwia się temu, aby polski organ regulacyjny mógł powoływać się na wytyczne z 2002 r. w decyzji, na mocy której organ ten nakłada na operatora usług łączności elektronicznej określone obowiązki regulacyjne, w przypadku gdy wytyczne te nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w języku tego państwa, chociaż język ten jest językiem urzędowym Unii.

Rozstrzygnięcie Trybunału

Trybunał przypomniał, że zgodnie z podstawową zasadą porządku prawnego Unii akt pochodzący od władzy publicznej nie może wywoływać skutków wobec jednostek, dopóki nie uzyskają one możliwości zapoznania się z nim.
Jednak Trybunał podkreślił, że akt przystąpienia z 2003 r. sprzeciwia się temu, aby obowiązki zawarte w przepisach Unii, które nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w języku nowego państwa członkowskiego, pomimo że język ten jest językiem urzędowym Unii, mogły zostać nałożone na jednostki w tym państwie, nawet jeśli miały one możliwość zapoznania się z tymi przepisami przy użyciu innych środków.

W tym kontekście Trybunał zbadał, czy wytyczne z 2002 r., rozpatrywane pod kątem ich treści, nakładają obowiązki na jednostki. Trybunał wskazał przy tym, że owe wytyczne opisują zasady podlegające stosowaniu przez krajowe organy regulacyjne w analizach rynków i skutecznej konkurencji na mocy wspólnotowych ram regulacyjnych dla łączności elektronicznej.

Trybunał wywiódł z powyższego, że wytyczne z 2002 r. nie przewidują żadnych obowiązków, które mogłyby zostać nałożone, bezpośrednio lub pośrednio, na jednostki. W związku z tym, brak publikacji owych wytycznych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w języku polskim nie stoi na przeszkodzie temu, by polski organ regulacyjny mógł się na nie powoływać w decyzji skierowanej do jednostki.

Wytyczne Komisji

Przedmiotowe wytyczne Komisja opublikowała na podstawie dyrektywy w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa).

Były to wytyczne dotyczące analizy rynku i oceny znacznej pozycji rynkowej, które krajowe organy regulacyjne powinny mieć przede wszystkim na uwadze przy definiowaniu odnośnych rynków stosownie do okoliczności występujących w danym państwie, a w szczególności odnośnie rynków geograficznych w obrębie danego terytorium, zgodnie z przepisami prawa konkurencji

RO/ źródło: curia.pl

Zobacz także:

ETS w sprawie świadczeń emerytalnych w związkach partnerskich

ETS o kryterium miejsca wykonywania działalności zawodowej