Członkowstwo w Unii Europejskiej przyniosło obywatelom polskim wiele nowych możliwości oraz udogodnień takich jak możliwość częstych wyjazdów na terytorium państw członkowskich Unii czy możliwość podjęcie pracy na rynku międzynarodowym. Jednakże w praktyce korzystanie z tych możliwości budzi szereg pytań.

Na pytania jak znaleźć pewną i bezpieczną pracę w państwach członkowskich? Jakie prawa przysługują nam jako konsumentom towarów zagranicznych? Czy chociażby kwestia ubezpieczenia zdrowotnego za granicą, odpowiadali eksperci na konferencji pt. „Sieci informacyjne Unii Europejskiej w Polsce”, która odbyła się w dniach 16 – 17 listopada 2010 r. w siedzibie Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.
Podstawowym celem konferencji było przybliżenie działania instytucji UE w Polsce oraz uświadomienie konsumentom, iż w przypadku zakupu towarów lub usług na terenie państw członkowskich, mogą skutecznie walczyć o swoje prawa. Jak powiedział Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego: „Na co dzień stykamy się ze skargami konsumentów na zagubienie bagażu przez linie lotnicze, brak dostawy towaru zamówionego w zagranicznym sklepie internetowym czy nieuznanie reklamacji produktu kupionego w jednym z państw UE. Jesteśmy po to, by szybko i skutecznie pomagać konsumentom w takich sprawach, żeby nie obawiali się korzystać z dobrodziejstw jednolitego rynku europejskiego”.
Jak podkreślono, w wyjaśnieniu sporów transmiędzynarodowych dotyczących usług finansowych pomaga FIN – Net. Jeżeli chodzi natomiast o spory powstałe wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania (np. umowy sprzedaży) między obywatelem polskim a przedsiębiorcą zagranicznym, warto zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECC – Net). Solvit pomaga w odzyskiwaniu przez rezydentów należnych świadczeń.
Jeżeli polski przedsiębiorca planuje rozszerzyć działalność gospodarczą poza granice kraju, powinien dowiedzieć się jakie musi spełnić warunki prawne. Wszelkich informacji w tym zakresie udzieli mu działający przy Polskiej Agencji Rozwoju Enterprise Europe Network. EEN prowadzi politykę „zawsze właściwych drzwi”, co oznacza, że każdy przedsiębiorca, który przychodzi po poradę otrzyma ją.
W dyskusji poruszone zostało także zagadnienie networkingu, czyli współpracy sieciowej, która polega na wymianie informacji oraz wzajemnym wsparciu w osiąganiu wspólnych celów. W przypadku wspólnego rynku celem tym jest budowanie wzajemnego zaufania konsumentów i przedsiębiorców z różnych państw członkowskich. Działalność informacyjną w zakresie możliwości jakie stwarza UE prowadzi przedstawicielstwo Komisji Europejskiej i przedstawicielstwo Parlamentu Europejskiego w Polsce oraz sieć punktów Europe Direct. Niektóre z nich to: ECC – Net, Fin – Net, Solvit, EEN oraz EURES.
Drugiego dnia tematyka konferencji obejmowała: sieci informacyjne wspierające zatrudnienie i poradnictwo zawodowe (EURES, EURAXESS), sieci informacyjne wspierające sektor edukacji oraz sieci informujące o unijnych programach.
Działalność EURES, czyli Europejskiego Portalu Mobilności Zawodowej zaprezentowała Izabella Litewska z Wydziału Europejskich Służb Zatrudnienia. EURES tworzony jest dzięki współpracy publicznych służb zatrudnienia oraz organizacji regionalnych, krajowych i międzynarodowych działających w obszarze zatrudnienia.
Sieć ta pomaga osobom poszukującym pracy oraz pracodawcom w poruszaniu się po europejskim rynku pracy poprzez: międzynarodowe pośrednictwo pracy, udzielanie informacji na temat zakwaterowania, kosztów życia, opieki zdrowotnej itd. EURES zawiera informacje i oferty pracy ze wszystkich krajów Unii. Oferty dotyczą zarówno pracy stałej jak i sezonowej. EURES oferuje także praktyki i staże międzynarodowe dla absolwentów. Za pośrednictwem portalu www.eures.europa.eu można znaleźć wiele ciekawych ofert pracy.
Informacji dotyczących Europejskiej Sieci Całożyciowego Poradnictwa Zawodowego udzieliła Paulina Bogańska, która przedstawiła główne założenia projektu przewidzianego na lata 2007 – 2013. Podstawowym celem sieci jest rozwijanie przez państwa członkowskie narodowych systemów poradnictwa zawodowego poprzez organizowanie seminariów tematycznych oraz różnego rodzaju inicjatyw o zasięgu krajowym.
Euraxess reprezentowany przez Annę Wiśniewską jest siecią, której głównym celem jest wspomaganie międzynarodowej mobilności naukowców poprzez udzielanie niezbędnych informacji oraz zapewnienie pomocy w trakcie pobytu za granicą.
Kolejna sesja dotyczyła sieci informacyjnych wspierających sektor edukacji. Jedną z takich Sieci jest Eurydice, której głównym celem na szczeblu międzynarodowym jest wymiana informacji o systemach edukacyjnych, rzetelne ukazywanie faktów w tej dziedzinie. Na szczeblu krajowym Eurydice zajmuje się informowaniem polityków, decydentów, administratorów oświaty oraz wszystkich zainteresowanych edukacją o funkcjonujących w innych krajach rozwiązaniach.
Na konferencji zostały zaprezentowane także takie sieci jak propagujący ideę poradnictwa edukacyjnego i zawodowego Euroguidance, ENIC/NIRIC – Biuro Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej czy Europass, który pomaga w zaprezentowaniu umiejętności i kwalifikacji w sposób jasny i zrozumiały w całej Europie.
Warto wspomnieć także o programie informacyjnym dla młodzieży – Eurodesk oraz o sieci OLAF zajmującej się zwalczaniem nadużyć.
Ewelina Koryńska
Zobacz także:

Nowe regulacje europejskie odnośnie prawa do translacji

''Stan problemu narkotykowego w Europie 2010''- raport