Z dniem 14 czerwca 2012 roku, w rezultacie wyroku Trybunału Konstytucyjnego utraciły moc przepisy dotyczące instytucji odpowiedzi i sprostowania prasowego.

W wyroku z dnia 1 grudnia 2012 roku Trybunał Konstytucyjny orzekł, iż ustawodawca nie określając kryteriów pozwalających na rozróżnienie pojęć sprostowania i odpowiedzi oraz nie precyzując tzw. przesłanek obligatoryjnej odmowy publikacji sprostowania prasowego, naruszył konstytucję. Zdaniem TK nie da się bowiem w sposób precyzyjny, jednoznaczny i niebudzący wątpliwości określić, jakie zachowanie się jest zabronione, a więc co w istocie stanowi czyn zabroniony pod groźbą kary.

Trybunał Konstytucyjny odroczył utratę mocy obowiązującej niekonstytucyjnych regulacji o 18 miesięcy, parlament nie zdążył jednak na czas zmienić zakwestionowanych przepisów Prawa prasowego.

Utrata mocy przepisów zakwestionowanych przez Trybunał Konstytucyjny oznacza, że redaktor naczelny na gruncie Prawa prasowego nie jest już prawnie zobligowany do zamieszczenia sprostowania lub odpowiedzi prasowej.

Z inicjatywą legislacyjną dostosowującą Prawo prasowe do wyroku Trybunału, wystąpił Senat. Teraz tym projektem ma zająć się Sejm.

Zobacz także:

ETPC: Odpowiedzialność karna za brak sprostowania narusza wolność słowa

Przepisy dotyczące sprostowania niezgodne z konstytucją