Na Uniwersytecie Warszawskim odbyła się konferencja naukowa pt. „Edukacja etyczna prawników. Cele i metody”, zorganizowana przez Instytut Nauk o Państwie i Prawie Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundację Instytutu Etyki Prawniczej.

W dyskusji wzięli udział naukowcy zmagający się na co dzień z problemami edukacji etycznej. Spotkanie miało zwrócić uwagę na potrzebę podejmowania problematyki etyki zawodowej wśród studentów. Spełniło też funkcję swego rodzaju platformy wymiany poglądów na temat możliwych sposobów wykładania tej dziedziny.

Konferencję rozpoczął wykład prof. Magdaleny Środy z UW. Wystąpienie to miało uświadomić konieczność rozważań nad etyką, ze względu na błędne, a powszechne w społeczeństwie, utożsamianie norm moralności prywatnej z normami występującymi w sferze publicznej. Te uwagi stały się punktem wyjścia do rozważań na temat etyki już samych zawodów prawniczych.

Dr Iwona Bogucka z Uniwersytetu Śląskiego zaprezentowała wykład na temat celów edukacji etycznej prawników. Podczas dyskusji, jaką wzbudził, za najważniejszy i de facto ostateczny cel, uznano pobudzenie przyszłych prawników do krytycznej refleksji nad pełnionym zawodem i rolą społeczną mu przypisaną.

W „metodologicznej” części panelu, prof. UW Hubert Izdebski przeanalizował różnice w zawartości programów nauczania etyki, przyjętych na uczeniach polskich. Kolejni prelegenci – Dr Paweł Łabieniec z Uniwersytetu Łódzkiego i Dr Paweł Skuczyński z UW skupili się już na konkretnych metodach nauczania etyki na uniwersytetach (ze szczególnym uwzględnieniem tzw. pervasive metod) i pozycji etyki wśród innych przedmiotów akademickich. Na koniec, Łukasz Bojarski z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, przedstawił propozycję, aby nauczać etyki, angażując studentów w obserwacje postępowań sądów dyscyplinarnych i kontakt z poszkodowanymi nieetycznymi działaniami prawników.

Konferencja stałą się okazją do żywej dyskusji akademickiej. Ostatecznie, pozostawiła uczestników – zarówno naukowców jak i studentów, w przekonaniu, że nauczanie etyki pobudza do rozwoju moralnego i poczucia odpowiedzialności za kształt prawa.

Katarzyna Goździkowska

Zobacz także:

Międzynarodowa konferencja nt. niezależności sądownictwa