W opinii Ministerstwa Sprawiedliwości egzamin radcowski przeprowadzono w sposób rzetelny, uczciwy i obiektywnie weryfikujący umiejętności zdających, konieczne do udzielania fachowej pomocy prawnej.

Do Ministerstwa Sprawiedliwości wpłynęły protokoły ze wszystkich 7 komisji egzaminacyjnych, przeprowadzających egzamin na obszarze objętym właściwością Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie.

Z żadnego z protokołów nie wynika, żeby przy przeprowadzeniu egzaminu naruszone zostały jakiekolwiek przepisy prawa, zasady uczciwości czy rzetelności, jak i nie wskazano w nich, aby komisje stwierdziły jakiekolwiek uchybienia.

Zdaniem Ministerstwa Sprawiedliwości na niski wynik egzaminu w OIRP w Warszawie wpływ mogła mieć m.in. względnie wysoka liczba osób, które przystąpiły do egzaminu bez odbycia aplikacji radcowskiej (najwięcej w kraju – ponad 70 osób). Natomiast w grupie aplikantów zdawalność wyniosła około 2/3, co stanowi wynik porównywalny do pozostałych izb.

Z kolei resort odnosząc się do dowolności ocen i rozbieżności w wynikach egzaminu między poszczególnymi komisjami w OIRP w Warszawie podkreślił, że wszyscy egzaminatorzy z zakresu prawa cywilnego, powołani w skład komisji egzaminacyjnych przeprowadzających egzamin radcowski w Warszawie, uczestniczyli w spotkaniu, którego celem było ujednolicenie kryteriów oceny prac z zakresu prawa cywilnego. Powyższe pozwala ocenić, że zostały zachowane jednolite kryteria oceny zadania z zakresu prawa cywilnego, a różnice w poziomie zdawalności przed poszczególnymi komisjami egzaminacyjnymi wynikały nie z odmiennych kryteriów ocen, a z poziomu umiejętności zdających.

Ministerstwo odniosło się także do postulatów przywrócenia samorządowych egzaminów radcowskich, podkreślając, że państwowy egzamin radcowski, który przeprowadzany jest przy współudziale – zarówno na etapie tworzenia zadań, jak i przeprowadzania egzaminów – samorządu radcowskiego, stanowi obiektywne, rzetelne i uczciwe sprawdzenie wiedzy zdających.

Wszyscy zdający rozwiązują identyczne zadania, a ocena jest zobiektywizowana poprzez jej wystawienie przez dwóch niezależnych egzaminatorów (sędziego i radcę prawnego). Z doświadczenia resortu z lat poprzednich wskazują natomiast, że na egzaminach radcowskich przeprowadzanych przez samorząd, każdy zdający pisał prace egzaminacyjne na podstawie autentycznych, wypożyczonych z sądu różnych akt, których stopień trudności i obszerności był nieporównywalny, a protokoły i dokumenty w nich zawarte były często pisane odręcznie i przez to mało czytelne. Taki tryb doboru zadań egzaminacyjnych pozwalał na całkowitą dowolność ocen, nie przewidując jednocześnie jakiejkolwiek możliwości ich weryfikacj- twierdzi resort.

PS/MS