Komisja Europejska opublikowała najnowszy raport o działaniu e-administracji w krajach europejskich w 2010 roku, który bada pełną dostępność e-usług oferowanych przez administrację publiczną.

Średnia europejska dostępność w sieci 20 najważniejszych usług oferowanych przez administrację, takich jak rejestracja samochodu, zgłaszanie danych do urzędu statystycznego czy zapisy do szkoły wyższej wyniosła 82%, a w Polsce 79%.
W rankingu Polska zajmuje aktualnie 19 miejsce. W porównaniu z 2009 rokiem Polska osiągnęła postęp w zakresie dostępności on-line usług oferowanych przez administrację publiczną. Tylko w Irlandii, Włoszech, Portugalii, Szwecji, Danii oraz na Malcie wszystkie z dwudziestu usług e-administracji są dostępne on-line – wynika z opublikowanego przez Komisję Europejską raportu.
Przebadano także stan zaawansowania świadczonych przez administrację publiczną usług on-line. Polska w tym zestawieniu zajęła 20 miejsce. W tym rankingu pierwsze miejsce zajęły Austria, Irlandia, Malta i Portugalia. Ogólnie w Europie, podobnie jak w Polsce, usługi dla biznesu są lepiej rozwinięte niż te, adresowane do osób indywidualnych.
Poza dostępnością podstawowych usług oferowanych przez elektroniczną administrację, badano także doświadczenie użytkownika. W odniesieniu do 20 usług e-administracji dla Polski wskaźnim w przedmiotowym zakresie był wysoki i wyniósł 91%, przy średniej dla 32 krajów na poziomie 79%. Z kolei w przypadku monitorowania zadowolenia użytkowników Polska uzyskała 95%, w porównaniu do średniej europejskiej 80%.
Pod względem dostępności elektronicznych zamówień publicznych na stronach internetowych urzędów Polska z wynikiem 75% uplasowała się powyżej średniej dla Europejskiego Obszaru Gospodarczego wynoszącej 71%. Oceniano m.in. publikację informacji o przetargu na stronie internetowej, zgłoszenie oferty on-line oraz ostateczny wybór dostawcy.
W badaniu oceniono także proces uruchomienia działalności gospodarczej pod kątem stopnia uproszczenia procedur biurokratycznych i zmniejszania obciążeń, które hamują przedsiębiorczość w Europie. Zbadano 21 etapów, które zgodnie z przepisami prawa musi przejść przedsiębiorca zakładający firmę, np. uzyskanie numeru NIP, rejestracja firmy itp. Każdy z etapów został poddany ocenie, czy jest dostępny on-line, najlepiej przez specjalny portal dla osób uruchamiających działalność, czy informacje na temat procedur są dostępne w Internecie i jakiej są jakości.
Tylko niektóre kraje w Europie mają wszystkie 21 etapów dostępnych on-line, a w większości państw, w tym w Polsce, nie jest możliwe aktualnie uruchomienie działalności gospodarczej w jednym miejscu. Dla przykładu część usług związanych z założeniem firmy jest dostępna na jednym portalu, część jest rozproszona na stronach różnych urzędów, a część nadal można załatwić tylko w sposób tradycyjny, odwiedzając urząd i składając dokumenty w postaci papierowej.

W badaniu wzięły udział 32 państwa z Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w tym 27 państw UE oraz Chorwacja, Islandia, Norwegia, Szwajcaria i Turcja.

Raport pod nazwą „eGovernment Benchmark”, został opracowany na zlecenie dyrekcji generalnej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w Komisji Europejskiej. „eGovernment Benchmark” jest jednym z głównych badań efektywności sektora publicznego w Unii Europejskiej.

PS/źródło:MSWiA

Zobacz także:

Lewiatan: niepotrzebne zmiany w e-fakturach

GIODO ułatwił rejestrację zbiorów danych