Komisja Europejska zaproponowała przepisy, które stworzą ogólnoeuropejską siatkę bezpieczeństwa dla konsumentów dokonujących zakupów na terenie Wspólnoty.

Zarówno nabywcy towarów konsumpcyjnych, jak i sprzedawcy detaliczni nadal nieufnie podchodzą do robienia zakupów w innym kraju UE, a zwłaszcza przez Internet. Taka postawa jest częściowo wywołana niepewnością co do praw i obowiązków, ponieważ w całej UE przepisy krajowe znacznie różnią się między sobą. Z jednej strony, konsumenci obawiają się, że zakup towaru w innym kraju pozbawi ich ochrony przed oszustwami i nadużyciami finansowymi. Z drugiej zaś – sprzedawcy detaliczni niechętnie biorą na siebie ryzyko i koszty związane ze stosowaniem różnych przepisów krajowych.

W związku z powyższym Komisja Europejska chce zapewnić ogólnoeuropejską siatkę bezpieczeństwa w zakresie przysługujących konsumentom praw. Zaproponowała bowiem wniosek legislacyjny, zastępujący cztery obowiązujące akty prawne i obejmujący wszystkie aspekty dokonywania zakupów: informacje o produkcie, warunki umowy, dostaw, zwrotu towaru, zwrotu pieniędzy, napraw, gwarancji i odstąpienia od umowy.

Zgodnie z nowymi przepisami:

  • sprzedawca musiałby dostarczyć towar w terminie 30 dni
  • klienci dysponowaliby 14-dniowym okresem na zastanowienie się po dokonaniu zakupu i ewentualne odstąpienie od umowy (zwrot pieniędzy w ciągu 30 dni.)
  • ograniczono by stosowanie nieuczciwych warunków umownych
  • wprowadzono by wspólne zasady sprzedaży towarów na aukcjach online i zwiększono by ochronę przed technikami sprzedaży wywierającymi dużą presję na klienta
  • zapewniono by standardowe procedury składania reklamacji w przypadku wadliwych produktów.

Proponowane przepisy muszą zostać zatwierdzone przez wszystkie 27 państw członkowskich UE i przez Parlament Europejski.

KE/KZ

Zobacz także:

UOKiK bada czy NFZ nie faworyzuje przedsiębiorców

UOKIK: Kara za ograniczanie konkurencji wśród przewoźników