Pomimo stwierdzenia w Komendzie Głównej Policji istotnych nieprawidłowości, Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia realizację Programu modernizacji w Policji. Otrzymane z Programu modernizacji środki, umożliwiły istotne unowocześnienie wyposażenia i sprzętu użytkowanego przez Policję.

Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła w Komendzie Głównej Policji istotne nieprawidłowości, mające wpływ na kontrolowaną działalność. Mimo tego, jej ocena dla realizacji programu modernizacji w Policji była pozytywna. Otrzymane przez policję z programu modernizacji środki, spowodowały iż unowocześnione zostały wyposażenie i sprzęt użytkowy używany przez Policję, a przede wszystkim powstrzymały ich postępującą dekapitalizację.

Negatywne aspekty brane pod uwagę przez NIK

Jednak NIK ocenia jako niecelowe dokonanie znaczących zmian w kierunkach wydatkowania środków Programu modernizacyjnego. Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła przygotowanie przez Komendę Główną Policji zbadanych projektów do realizacji. Zdaniem NIK podejmowane przedsięwzięcia planowano nierzetelnie, w tym nie sporządzano analiz możliwości realizacji projektów z punktu widzenia posiadanych i koniecznych do pozyskania zasobów: finansowych, kadrowych i rzeczowych. Skutkiem tego były m.in. opóźnienia w realizacji umów oraz w zakresie rzeczywistego wykorzystania zakupionego sprzętu i wyposażenia, a także niegospodarne wydatkowanie części środków finansowych przeznaczonych na projekty informatyczne.

Zawiadomienia o stwierdzeniu naruszenia

Podczas kontroli w Komendzie Głównej Policji, na dziesięć zbadanych zamówień Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła jeden przypadek bezpodstawnego udzielenia zamówienia publicznego z wyłączeniem stosowania ustawy Pzp oraz jeden przypadek zastosowania trybu niekonkurencyjnego, w sytuacji gdy nie zostały spełnione ustawowe przesłanki do jego zastosowania. W tym zakresie NIK planuje skierowanie dwóch zawiadomień o stwierdzeniu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Sposób realizacji umów

Zdaniem NIK negatywnie należy ocenić sposób realizacji przez KGP zawieranych umów, bowiem rozliczenia rzeczowe z wykonawcami w pięciu przypadkach na dziesięć odbyły się w sposób nierzetelny, tj. naruszający zapisy umów, co narażało na szkodę interes Skarbu Państwa. W ocenie NIK, przyczyną nieprawidłowości był brak właściwego nadzoru kadry kierowniczej biur merytorycznych KGP oraz powierzanie odpowiedzialności za odbiory przedmiotów zamówienia pracownikom niemającym odpowiednich kwalifikacji w tym zakresie. W przypadku kilku umów NIK stwierdził, że osoby odpowiedzialne za dokonanie odbiorów nie wyegzekwowały istotnych dokumentów poświadczających jakość przedmiotu zamówienia, nie dokonały przewidzianych w umowie badań odbiorczych, bądź nie dokumentowały należycie czynności odbiorczych, co uniemożliwiło ocenę rzetelności ich działań.

RO/ źródło: NIK

Zobacz także:

NIK pozytywnie ocenił przygotowanie Polski do Prezydencji w UE

NIK w sprawie dostępności lokali socjalnych