Grupa Państw Przeciwko Korupcji Rady Europy (GRECO) opublikowała Raport z Trzeciej Rundy Ewaluacyjnej Polski, dotyczących dwóch tematów: kryminalizacji korupcji oraz przejrzystości finansowania partii politycznych.



Odnośnie kryminalizacji GRECO stwierdza, że generalnie ustawodawstwo polskie zgodne jest z Prawnokarną Konwencją o Korupcji Rady Europy oraz jej Protokołem Dodatkowym. GRECO przyjmuje do wiadomości podejmowane działania ustawodawcze, w tym niedawne nowelizacje dotyczące łapówkarstwa w sektorze prywatnym.

GRECO zwraca się do Polski z apelem wzywając do podjęcia działań na rzecz wyeliminowania szeregu niedostatków występujących w obecnym prawodawstwie, w tym między innymi w zakresie możliwości orzekania w sprawach o korupcję przez sędziów zagranicznych zgodnie z definicją podaną w Protokole Dodatkowym do Konwencji, a także jurysdykcji w przypadku przestępstw korupcji popełnionych zagranicą, jak też potencjalnego nadużywania przez obronę instrumentu tzw. „wyrażania żalu” (effective regret), kiedy to sprawca zgłasza informację o przestępstwie po jego popełnieniu.
Ponadto, należy podjąć dalsze wysiłki w celu znaczącego zmniejszenia częstotliwości występowania przypadków korupcji w Polsce, szczególnie w świetle pojawiania się nowych rodzajów tego przestępstwa, które zostały ostatnio przez władze zidentyfikowane w takich obszarach jak sport i sektor prywatny, a w których to przeprowadzono do tej pory zaledwie kilka dochodzeń.

Odnośnie finansowania partii politycznych istniejące ramy prawne i instytucjonalne są dobrze rozwinięte i w dużej mierze zgodne z Zaleceniem Komitetu Ministrów Rady Europy Rec(2003)4 w sprawie wspólnych zasad przeciw korupcji w finansowaniu partii politycznych i kampanii wyborczych. Niemniej wydaje się, że system finansowania podmiotów politycznych nie posiada solidnego i proaktywnego monitoringu, który wykraczałby poza jedynie formalną analizą przedłożonych informacji.

Państwowa Komisja Wyborcza wyraźnie wymaga zwiększenia uprawnień i poziomu finansowania w celu wykrywania nielegalnych praktyk i zjawisk omijania zasad przejrzystości. Ponadto, obecne ustawodawstwo winno być w niektórych obszarach znowelizowane. Celem nowelizacji powinno być zwiększenie poziomu wymagań dotyczących ujawniania informacji oraz harmonizacja prawa wyborczego dotyczącego urzędu prezydenta państwa ze standardami wynikającymi z innych istniejących ordynacji wyborczych.

Cały raport zawiera 13 zaleceń dla Polski. GRECO dokona oceny procesu wdrażania tych zaleceń w drugiej połowie 2010 roku według własnej procedury oceny zbieżności.










HFPC/AS

Zobacz także:

Powołano pełnomocnika do spraw wprowadzenia euro

Rząd zabezpiecza instytucje finansowe