Operator sieci Plus zapłaci karę nałożoną przez UOKiK za uniemożliwienie skutecznego przeprowadzenia kontroli. Spółka nie wydała twardego dysku, opóźniała rozpoczęcie działań kontrolerów, a także przekazała tylko wybrane fragmenty dokumentów.

Nałożona kara stanowi 66% maksymalnego wymiaru kary w takich sytuacjach, przewidzianego przepisami prawa. Za brak współdziałania podczas kontroli, nałożono na Polkomtel karę finansową w wysokości 130 689 900 zł. Nałożono również karę na Polską Telefonię Cyfrową, która również utrudniała przeprowadzenie kontroli.

Kontrole przeprowadzane przez UOKiK

UOKiK przeprowadza kontrole z przeszukaniem w uzasadnionych przypadkach, jeżeli istnieje prawdopodobieństwo, że na danym rynku może istnieć niedozwolone porozumienie, a brak jest na to powszechnie dostępnych dowodów, takich jak oficjalne dokumenty. Dzięki takim kontrolom udało się rozbić wiele szkodliwych karteli, których uczestnicy czerpali długotrwale, nieuzasadnione korzyści ze wspólnego ustalania cen czy podziału rynku kosztem konkurentów i konsumentów. Od 2009 roku UOKiK przeprowadził 11 kontroli z przeszukaniem.

Za brak współdziałania z UOKiK grozi kara do 50 milionów euro

Przedsiębiorcy są zobligowani do współpracy w toku kontroli prowadzonych przez Prezesa UOKiK. Za brak takiego współdziałania Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę sięgającą nawet równowartości 50 milionów euro. Sankcja ta ma zagwarantować, że utrudnianie kontroli, a przez to uniemożliwienie uzyskania dowodów zakazanego porozumienia, nie będzie dla przedsiębiorcy bardziej opłacalne niż współpraca z organem antymonopolowym.

Polkomtel i Polska Telefonia Cyfrowa

Decyzja dotycząca braku współdziałania przez Polkomtel odnosi się do kontroli przeprowadzonej przez UOKiK w grudniu 2009 roku, która odbyła się jednocześnie w siedzibach pięciu spółek. Działania UOKiK odbywały się za zgodą sądu, w ramach postępowania wyjaśniającego prowadzonego w celu ustalenia, czy mogło dojść do zawarcia ograniczającego konkurencję porozumienia dotyczącego usługi telewizji mobilnej.
W trakcie prowadzonych czynności dwaj przedsiębiorcy – Polkomtel oraz Polska Telefonia Cyfrowa – utrudniali przeprowadzenie kontroli, w związku z czym Prezes UOKiK wszczęła postępowania w sprawie nałożenia na spółki kar pieniężnych.

W przypadku Polkomtel stwierdzono naruszenia

Spółka Polkomtel dopuściła się naruszeń. Nie wydała kontrolującym twardego dysku będącego własnością Urzędu, na którym kontrolujący zapisali kopie skrzynek poczty elektronicznej pracowników zajmujących się projektem telewizji mobilnej Zgodnie z prawem, kontrolowany podmiot ma obowiązek udostępnienia i wykonania kopii m.in. nośników informacji, na których mogą znajdować się dowody wskazujące na zawarcie porozumienia. Pomimo ciążących na niej obowiązków, spółka dotychczas nie przekazała twardego dysku.
Spółka uniemożliwiła kontrolującym niezwłoczne rozpoczęcie czynności kontrolnych. Opóźniano kontakt kontrolujących z członkami zarządu spółki lub osobami przez nich upoważnionymi, pomimo ich obecności w siedzibie spółki. Opóźnianie rozpoczęcia czynności kontrolnych może umożliwić przedsiębiorcy zniszczenie dowodów lub ich ukrycie.
Kolejny zarzut dotyczy niewykonania żądania dotyczącego przekazania kontrolującym określonych dokumentów dotyczących udziału Polkomtela w projekcie telewizji mobilnej – spółka przedstawiła kontrolującym jedynie wybrane fragmenty tych dokumentów.
Decyzja o nałożeniu na spółkę kary nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Polska Telefonia Cyfrowa również została ukarana

W przypadku drugiego z przedsiębiorców, który utrudniał kontrolę Urzędu – Polskiej Telefonii Cyfrowej – nałożona została sankcja w wysokości 123 milionów zł. Spółka odwołała się od decyzji do SOKiK. W dalszym ciągu trwa postępowanie, które ma ustalić czy doszło do zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję dotyczącego usługi telewizji mobilnej.

RO/źródło: UOKiK

Zobacz także:

Zgoda UOKiK na koncentrację dla PKP i TriGranit Holding

Zgoda UOKiK na koncentrację dla Mispol